Dat zegt Martijn Kartan, hoogleraar voedingsleer aan de universiteit van Amsterdam. Nederlandse producenten van supplementen gebruiken misleidende gebruiksaanwijzingen, terwijl de hoge doseringen caroteen (gewonnen uit worteljes) gevaarlijk zijn. Hij noemt een voorbeeld van een bedrijf uit Nootdorp dat pillen met te hoge doseringen verkoopt met de suggestie dat het effecten van roken tegengaat door schadelijke zuurstofradicalen weg te vangen. De hoge dosering verhoogt de kans op kanker juist met 15 procent, blijkt uit onderzoek. „De overheid treedt terug en gaat er vanuit dat mensen zelf weten wat goed voor ze is. Dat is dus niet zo.” Volgens Kartan zijn pillen met hoge doseringen vitamine B6 ook gevaarlijk. „Vitamine C plas je uit en maakt geen schade. B6 tast onderweg nog de zenuwen aan.”
Evenwichtige voeding
Kartan zegt dat naar aanleiding van onderzoek van Harvard-universiteit dat
kankercellen langer blijven leven door hoge doseringen anti-oxidanten.
Volgens Kartan was het schadelijke effect van anti-oxidanten al sinds de
jaren negentig bekend, maar is het nu in de aandacht gekomen door het
onderzoek van Harvard. Het Voedingscentrum laat naar aanleiding van het
onderzoek weten dat een evenwichtige voeding met volop groenten en fruit
voldoende voedingsstoffen levert, inclusief anti-oxidanten in veilige
hoeveelheden en bovendien het risico op kanker verkleint. De producenten van
supplementen maken op de producten bovendien woekerwinsten. De grondstoffen
kosten bijna niets, terwijl de potjes voor 50 euro in de winkel liggen. „Als
ze het natuurlijk willen maken, voegen ze een kwart gram broccoli toe en
gras. Dan kunnen ze nog meer vragen.”

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer