Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

North Sea Jazz swingend van start

07 JUL 2012 Marcel Frost en Bart Wijlaars

ROTTERDAM - Met optredens van een prima gestemde Van Morrison, een steengoeie John Hiatt and the Combo en een explosieve Trombone Shorty kende North Sea Jazz gisteren z’n gewenste start. De 22.000 bezoekers in Ahoy kuierden heerlijk van de ene attractie naar de andere in het zalencomplex.

Caro Emerald winnaar Dutch MTV Arward 2010.
Caro Emerald winnaar Dutch MTV Arward 2010.
Foto: MARCEL VAN HOORN

De Amerikaan John Hiatt stond vreemd genoeg nooit eerder op het jazzfestival. Ietwat stroef zingend begon de 59-jarige gistermiddag aan zijn optreden in de Nile-zaal, maar eenmaal op gang kwam het helemaal goed. Met zijn markante, haast unieke stemgeluid lokte hij steeds meer mensen in de langzaam volstromende Ahoy. Zonder de hele bekende werken op te dissen trakteerde Hiatt op hoogtepunten uit zijn oeuvre; ’Adios to California’ van zijn meest recente album durven we daar zelfs al bij te rekenen. Wat ons betreft komen Hiatt en zijn band snel terug voor een concert in een wat intiemere setting.

Van Morrison
Eén van de grote publiekstrekkers op dag 1 was Van Morrison, die na Hiatt het podium van de Nile bezette. De Noord-Ier (66) kampte met geluidsproblemen, maar trok zich daar weinig van aan. Typisch ’Van’ zullen fans hebben gedacht, hun idool trekt al zijn hele carrière zijn eigen plannen en die pakken doorgaans prima uit. Een mooie, warme ’Brown eyed girl’ maakten van zijn set gisteren één van de meest toegankelijke van de dag.

Bekende gezichten
Kenmerkend voor het programma van North Sea dit jaar is dat er veel bekende gezichten op staan. Zo maakte de Amerikaanse Melody Gardot grote indruk bij haar debuut in Rotterdam in 2008 en een jaar later nog meer. Haar optreden gisteren was er echter één voor liefhebbers. Meer dan voorheen liet de elegante zich leiden door haar stemming en gevoel en door die vrije benadering verloren sommige songs hun pakkende structuur. Haar fluweelzachte stem is en blijft er echter één uit duizenden.

Ook Caro Emerald mocht wederom haar opwachting maken, ondanks dat de zangeres nog altijd teert op haar zo succesvolle debuutalbum. Dat dit haar optreden een grootste hitsgevoel gaf is een compliment waard. Dat de volgepakte Nile-zaal weinig nieuwe dingen te zien en horen kreeg zeker niet. Het zou de Amsterdamse goed doen haast te maken met haar volgende plaat, het krediet dat ze nu nog heeft raakt langzaam op.

First Lady
Voor Rita Reys (87) was het gisteren de twintigste keer dat ze optrad op NSJ. De Madeira-zaal leek wel te klein voor de First Lady of Jazz. Het publiek zat tot in de vensterbanken en voor de deur moest een lange rij liefhebbers nog maar zien of ze een glimp van Reys zouden opvangen. Opvallend was dat er wel heel veel jonkies tussen het publiek zaten. Zij hoorden in elk geval ook dat Reys vocaal aan het einde van haar krachten lijkt te zitten. Haar timing was gisteren even scherp als altijd, maar qua stemkleur en intonatie zou ze finaal worden weggeblazen door een jongere versie van haar zelf. Eerde deze week maakte Reys bekend het rustiger aan te gaan doen. Dat heeft ze volgens ons verdiend.

Nachtconcert
In navolging van Prince, die vorig jaar drie nachtconcerten gaf, mocht gisteren Lenny Kravitz tot ver na middernacht doorgaan. Voor dat concert moesten NSJ-bezoekers echter wel een extra kaart aanschaffen. Kravitz deed vervolgens wat-ie moest doen. Of oneerbiedig gezegd: wat-ie altijd doet. De scheurende gitaarriffs van ’Always on the run’ en ’American woman’ werden afgewisseld met de zachte, soulvolle kopstem in ’It ain’t over till it’s over’. Om direct over te gaan op het funky ’Mr. Cab Driver’. Ook nummers van zijn meest recente plaat ’Black & White America’ sloten naadloos aan op de rest van zijn werk, wat naar ons idee dat als geheel te eenzijdig maakt. Zeker vergeleken met de betoverende virtuositeit waarin Prince vorig jaar voorzag in zijn nachtelijke uurtjes. Als concept blijven de nachtconcerten bijzonder, maar willen die hun magische status krijgen dan zal voor een veel exclusievere afsluiter moeten worden gekozen dan Kravitz.

Dagafsluiter
De rol van waardige dagafsluiter voor de reguliere festivalganger vervulde even daarvoor Chic, featuring grondlegger Nile Rodgers. Met krakers als ’I want your love’ en de Diana Ross-klassieker ’I’m coming out’ (geschreven door Chic-leden Bernard Edwards, overleden in 1996, en Rodgers). Disco om je vingers bij te likken. En een veel passender eind van een mooie dag North Sea dan de rockende Kravitz.

Vandaag
North Sea Jazz gaat vandaag verder waar het gisteren gebleven was. Op het programma staan onder meer concerten van Trijntje Oosterhuis, Pat Metheny, James Morrison, Rufus Wainwright en (acteur) Hugh Laurie. Morgen komen dan nog o.a. Tony Bennett naar Rotterdam, The Kyteman Orchestra, Janelle Monáe en Joe Bonamassa, die akoestisch gaat spelen. Een mooi, breed programma dus waar nog van alles te beleven valt voor de bezoekers.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
12.0 °C
ZO4
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%