• Home
  • Film
  • Muziek
  • Podium
  • RTV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: TLG
wo 19 dec 2012, 11:42

Romance tussen de explosies

Recensie: Het Bombardement

door Eric Koch

't Was de ergste belevenis van zijn leven, meldt de verteller, maar hij zou het bombardement van Rotterdam graag opnieuw meemaken. Omdat de meidagen van 1940 hem in aanraking brachten met de liefde van zijn leven. Die romantische melancholie kleurt Het Bombardement, geregisseerd en geschreven (samen met Paul Ruven) door Ate de Jong.

Filmgegevens
Titel Het Bombardement
Regisseur Ate de Jong
Productiejaar 2012
Genre drama
Hoofdrolspelers [Jan Smit, Roos van Erkel, Pieter van der Sman ]
Rating full star full star half star

Hun verhaal ontrolt zich als een jongensboek, met veel plaatjes. Jan Smit maakt zijn acteerdebuut als ondernemende bakkersknecht en hotelbediende Vincent. Met het gewonnen prijzengeld van een bokswedstrijd wil hij samen met zijn zieke broer naar Amerika. Die plannen komen in het gedrang door de inval van de Duitsers en Vincents kennismaking met de Duits-Nederlandse Eva. Ook zij heeft een gehandicapte broer, reden om een huwelijk aan te gaan met een succesvolle Nederlandse zakenman. Hij belooft Vincent de overtocht naar Londen te betalen als hij achter de linies de ouders van zijn aanstaande bruid ophaalt.

Stiekem gaat Eva mee en hun romance is zo voorspelbaar als het aanstaande bombardement. Niettemin hebben de ontwikkelingen lange tijd iets kinderlijk gemoedelijks. Vaag vergelijkbaar met Toen was geluk heel gewoon. De aanwezigheid van Gerard Cox als hotelmanager is bijna een eerbewijs aan die succesvolle Rotterdamse tv-serie. Er worden illustratief voorwerpen uit die tijd in beeld gebracht en in dezelfde schoolse sfeer zijn gebaren en tekst overduidelijk.

Netjes
Alles blijft netjes binnen de kantlijnen in die periode, al worden de onophoudelijke violen wel wat vermoeiend. Omdat Jan Smit niet over het meubilair struikelt en Roos van Erkel lief tweetalig is, vormen ze een sympathiek middelpunt. Maar als het drama vervolgens wordt opgeschroefd, gaat de opgelegde presentatie van de gebeurtenissen ergeren. We kunnen de dagen naar de beruchte bommenregen op het doek letterlijk aftellen. De makers van Het Bombardement leggen eer in met de reconstructie van de explosies in de Rotterdamse binnenstad. Er worden even emoties opgeroepen, die elders in het beeldverhaal alleen worden aangestipt.