• Air Miles Tickets

Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 24 jan 2013, 06:00

Meeslepend meesterschap

Recensie: The Master

door Eric Koch

Freddie Quill is een hopeloze figuur. Baantjes en vriendinnetjes glippen door zijn vingers, omdat de lokroep van drank altijd sterker is. Als de alcoholist over de loopplank van een feestende boot wankelt, verandert zijn leven.

Filmgegevens
Titel The Master
Regisseur Paul Thomas Anderson
Productiejaar 2012
Genre drama
Hoofdrolspelers [Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman, Amy Adams]
Rating full star full star full star full star

Er wordt een bruiloft gevierd en de vader van de bruid jaagt de brallende figuur niet weg, maar drukt hem als een verloren zoon aan de borst. Met welgemeende warmte adopteert hij Quill als een vriend. En als een proefpersoon.

Lancaster Dodd heeft een boek geschreven waarin hij zijn lezers richting aan het leven aanbiedt. Zijn visionaire gedachtengoed wordt als religie ervaren door een groeiende schare volgelingen. Dodd begeleidt zijn nieuwe pupil Quill om uit te groeien tot een voorbeeld van de zegeningen van zijn leerstellingen. In alle rust en vriendschap, op basis van het groeiende vertrouwen en de overtuiging van de voormalige dronkenlap.

Regisseur Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood) geeft die ontwikkeling en de achtergrond van de jaren dertig fascinerend weer. Met een diepe buiging naar zijn hoofdrolspelers. Joaquin Phoenix is bijna onherkenbaar, met een getekende, gekwelde kop die hem jaren ouder doet lijken. Zijn mimiek en motoriek brengen zijn zwalkende personage levensecht over. Net zo onvergetelijk is Philip Seymour Hoffman als de charismatische bedenker van een leer, die onuitgesproken verwijst naar scientology. Hij overtuigt zijn volgelingen met zijn intelligentie, zijn charme, zijn humor en zijn vaderlijke hartelijkheid.

Alleen al vanwege het acteren van beide meesters is The Master verplichte kost. Gebiologeerd volgen we de twee. Maar onderweg naar wat? Zo onontkoombaar bouwen P.T. Anderson en zijn discipelen hun vertelling op, dat je minstens de suggestie van een conclusie verwacht. Daarin laat Anderson zijn publiek alleen. We hebben naar het ontstaan van een cultus gekeken en mogen er zelf een vervolg aan plakken.

17.3 °C
N1

files 165