• Air Miles Tickets

Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
do 24 jan 2013, 06:00

Spannende reconstructie

Recensie: Zero Dark Thirty

door Marco Weijers

De terroristische aanslagen van 11 september 2001 vormden de opmaat van de grootste klopjacht uit de moderne geschiedenis. Bijna tien jaar lang zocht de CIA naar Osama bin Laden, via sporen die meestal doodliepen.

Filmgegevens
Titel Zero Dark Thirty
Regisseur Kathryn Bigalow
Productiejaar 2012
Genre drama
Hoofdrolspelers [Jessica Chastain, Joel Edgerton, Chris Pratt]
Rating full star full star full star full star

Na hun Oscar winnende succes The Hurt Locker reconstrueerden scenarist Mark Boal en regisseur Kathryn Bigalow deze keiharde operatie, die de grenzen opzocht van wat moreel toelaatbaar is en soms ook overschreed.

Heiligt het doel de middelen? En is er in dat geval nog wel een onderscheid tussen het geweld van religieuze extremisten en het handelen uit naam van een overheid? Die onuitgesproken vragen dringen zich op bij het zien van Zero Dark Thirty. De filmmakers tonen hoe gevangenen op geheime locaties in het buitenland worden onderworpen aan zogenaamde *Enhanced Interrogation Techniques* als fysieke mishandeling, gesuggereerde verdrinking (*waterboarding*) en slaapdeprivatie.

Dat Boal en Bigalow die omstreden methoden in hun film niet expliciet veroordelen, kwam hen de afgelopen maanden op veel kritiek te staan. Toch breken ze zeker geen lans voor dergelijke staatsterreur. De afschuw en het ongemak op het gezicht van de jonge CIA-medewerkster Maya (Jessica Chastain) bij haar eerste confrontatie met de genoemde ondervragingstechnieken zeggen genoeg. Dat Maya zich toch aan de gekozen aanpak conformeert * gedreven door de wil om resultaat te boeken * lijkt haar later evenzeer te ontmenselijken als de gevangenen die worden ondervraagd.

Chastain, voor haar indrukwekkende rol terecht genomineerd voor een Oscar, vormt het hart van een fascinerende mengeling van feit en fictie, die de bioscoopbezoeker ogenschijnlijk tot ooggetuige maakt. Vooral de uiteindelijke aanval op het complex in het Pakistaanse Abbottabad waar Bin Laden zich schuilhield, plaatst de kijker op een realistische manier in de frontlinie.

Bigalow laat de daden van de betrokkenen daarbij voor zichzelf spreken. Zonder hun persoonlijke motieven verder uit te diepen, zoals zij wel deed in The Hurt Locker. Uit het oogpunt van realisme mag dat te verdedigen zijn, soms voelt het ook als een gemis. Mazzel dat Jessica Chastain vaak aan één blik genoeg heeft om boekdelen te spreken.

18.2 °C
NNO3

files 360