• Home
  • Film
  • Muziek
  • Podium
  • RTV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Pief Weyman/pief.ca
do 21 feb 2013, 15:04

Afrekenen met verleden

Filmrecensie | De wederopstanding van een klootzak

door Eric Koch

Ronnie is geen prettige man. Zijn vriendin behandelt hij als een voetveeg en als iemand een schuld niet snel genoeg betaalt, zet hij ’m een loeiende stofzuiger op zijn oog. Hinderlijk als bij die zakelijke transactie een jengelend jongetje de kamer binnenkomt. Het ventje krijgt een knal en wanneer zijn moeder daar iets van zegt, ontploft Ronnie. Niet vreemd dat iemand hem later op zijn beurt een pistool op zijn hoofd zet. Als Ronnie na een coma in het ziekenhuis ontwaakt, is hij een ander mens.

Filmgegevens
Titel De wederopstanding van een klootzak
Regisseur Guido van Driel
Productiejaar 2013
Genre drama
Hoofdrolspelers [Yorick van Wageningen, Goua Robert Grovogui, Juda Goslinga]
Rating full star full star full star half star

Hij ziet de wereld in een nieuw licht, maakt complimentjes over het eten en brengt een zelfmoordenaar op andere gedachten.

Voorwaar de wederopstanding van een klootzak. Met de verfilming van een eigen stripverhaal maakt Guido van Driel een bijzonder bioscoopdebuut.

Opgetild door de uitgekiende, sfeervolle beelden van cameraman Lennert Hillige en het uitstekende acteren van de charismatische hoofdrolspeler Yorick van Wageningen en zijn collega’s maken de gebeurtenissen duidelijk dat een mens zich vroeg of laat moet verantwoorden voor zijn gedrag.

Een tocht naar Friesland brengt de tot inkeer gekomen crimineel oog in oog met de man die hem naar het leven stond. In Dokkum voert Van Driel ook een Afrikaanse asielzoeker op, die geweld uit zijn verleden moet verwerken.

Die twee lijnen delen op papier een thema, maar worden nogal geforceerd bij elkaar gebracht. Guido van Driel had zijn magisch realisme beter kunnen beperken tot zijn relaas over een hervormde klootzak.

Die vertelling doet met zelfverzekerde eenvoud uitzien naar Van Driels volgende bioscoopoptreden.

In een kleine rol onderstreept Jeroen Willems nog eens dat zijn voortijdige dood een leegte achterlaat.