Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Gevangen in close-up

Filmrecensie: Son of Saul

05 NOV 2015 Marco Weijers

Eindelijk zijn de gevangenen aangekomen op hun eindbestemming. Een werkkamp, verzekeren de mannen die hen daar opvangen, Sondernkommando’s als Saul Ausländer. Uitkleden, douchen, daarna wacht een warme kom soep, zo wordt gezegd. Maar kort nadat de deuren gesloten zijn, weerklinkt in  Son of Saul het gegil van mensen in doodsnood.

Filmgegevens
Titel Son of Saul
Regisseur László Nemes
Productiejaar
Genre
Hoofdrolspelers []

Intussen is de camera nooit ver van Saul Ausländer verwijderd in Lászlo Nemes’ indringende regiedebuut. Gevangen in close-up laat hij de Joodse gevangene het gruwelijke werk doen dat hem wordt opgelegd. Een rood geverfd kruis op zijn rug onderscheidt hem als Sondernkommando van degenen die wél direct de gaskamer in worden gestuurd. Waarna hij hun stoffelijke resten naar de verbrandingsovens moet slepen.

Door toeval en een sterke fysiek is Ausländer gebombardeerd tot een radertje in Hitlers immense vernietigingsmachine. Terwijl andere Sondernkommando’s in het geheim een gewapende opstand van de grond proberen te tillen, is zijn verzet meer symbolisch. Als hij er niet in slaagt een jonge knul die het sissende gas overleefde voor de dood te behoeden, neemt hij zich wel voor diens lichaam met de juiste rituelen te begraven. Al is dat het laatste wat hij doet.

De vaak donkere beelden die de Hongaarse schrijver-regisseur toont, hebben een beperkte focus en zijn zelden expliciet, maar daarom niet minder schokkend. Alles wat Saul Auslánder ziet, lijkt te worden weerspiegeld in de gezichtsuitdrukking van acteur Géza Röhrig. Als kijker kunnen we ons niet losmaken van hem, zoals zijn personage zich niet kan losmaken uit de situatie waartoe hij tijdens de holocaust is veroordeeld. Dat maakt Son of Saul tot een buitengewoon beklemmende film, die lang op je netvlies blijft nabranden.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee