Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: spotlight

Spannende journalistiek

Filmrecensie: Spotlight

28 JAN 2016 Marco Weijers

Ongeloof en tegenwerking. Daarop stuiten de journalisten van de Boston Globe als zij in 2001 aanwijzingen over misbruik binnen de katholieke kerk natrekken. Gesteund door een nieuwe hoofdredacteur laten zij zich in het voor zes Oscars genomineerde Spotlight niet ontmoedigen. Samen tillen zij de deksel van een heel diepe doofpot.

Filmgegevens
Titel Spotlight
Regisseur Tom McCarthy
Productiejaar 2015
Genre drama
Hoofdrolspelers [Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams]
Rating full star full star full star full star

De nieuwe film van Tom McCarthy doet met z’n nadruk op het journalistieke handwerk onvermijdelijk denken aan All the president’s men (1976), over de Watergate-affaire die door twee vasthoudende journalisten werd aangezwengeld. Speelden destijds Robert Redford en Dustin Hoffman de gedreven reporters, nu bijten onder andere Michael Keaton, Mark Ruffalo en Rachel McAdams zich vast in hun onderwerp.

 

Michael Rezendes (Mark Ruffalo) weet daarbij uiteindelijk het vertrouwen te winnen van Mitchell Garabedian (Stanley Tucci), de advocaat van de meeste misbruikslachtoffers. Langzaam wordt duidelijk dat veel mensen in het overwegend katholieke Boston al jaren weten dat er iets niet in de haak is. Alleen is de invloed van de kerk zó groot is, dat iedereen altijd wegkijkt. Oók de politie en de rechterlijke macht. In de woorden van Garabedian: ,,If it takes a village to raise a child, it takes a village to abuse one”.

 

De publicaties van de Boston Globe over het misbruik binnen de kerk en het structurele doofpot-beleid van de kerkelijke én wereldlijke autoriteiten bleken later slechts het topje van de ijsberg. McCarthy verfilmde het speurwerk dat aan die onthullingen vooraf ging op een spannende manier in deze goed geacteerde journalistieke thriller. Hij betrekt daarbij ook de persoonlijke hobbels die de verslaggevers nemen, zonder hen plichtmatig van een achtergrond te voorzien. Een knappe balansact en tevens een aansprekend pleidooi voor diepgravende, onafhankelijke journalistiek.

 

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
9.7 °C
NW3
Beurs AEX
AEX 521.21
+ / - -0.13%