Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Europese gelukszoeker

Filmrecensie: Brooklyn

17 MRT 2016 Marco Weijers

Emigreren in de hoop op een betere toekomst: in de jaren 50 van de vorige eeuw deden ook Europeanen dat op grote schaal. Vooral vanuit het straatarme Ierland, waar een gebrek aan perspectief 100 duizenden ertoe bewoog naar Amerika te vertrekken. Saoirse Ronan speelt in Brooklyn één van deze gelukzoekers. Als Eilis Lacey laat zij haar moeder en haar oudere zus achter en stapt op de boot naar New York.

Filmgegevens
Titel Brooklyn
Regisseur John Crowley
Productiejaar 2015
Genre drama
Hoofdrolspelers [Saoirse Ronan, Emory Cohen, Domhnall Gleeson]
Rating full star full star full star full star

Nick Hornby bewerkte het gelijknamige boek van Colm Tóibín tot een scenario met een heel traditionele opbouw, regisseur John Crowley nam de regie op zich en bevolkte zijn film met goed gecaste personages. Zo zijn er bijvoorbeeld kleurrijke bijrollen voor Jim Broadbent als goedmoedige geestelijke en Julie Walters als strenge hospita. Toch is het Saoirse Ronan die dit verhaal op haar frêle schouders draagt. Haar ogen weerspiegelen de onzekerheid en de verpletterende heimwee van de jonge vrouw die zij gestalte geeft, maar ook haar hoop en veerkracht.

Haar liefde voor een jonge Italiaan (Emory Cohen) lijkt Eilis in haar nieuwe woonplaats Brooklyn vleugels en wortels te geven. Tot zij door het noodlot gedwongenterugkeert naar Ierland. Tijdelijk, zo is de bedoeling. Alleen lijken zich daar plotseling ook allerlei deuren voor haar te openen. Dat leidt tot levensgrote en invoelbare dilemma’s in deze klassieke en sfeervolle filmvertelling, die nostalgie paart aan het tijdloze thema van ergens helemaal opnieuw beginnen. Uitstekend acteerwerk over de hele linie geeft Brooklyn daarbij een extra zetje in de rug.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee