Financieel/Partnercontent
BusinessBoost Live
Gesponsord
BusinessBoost Live is hét ondernemersevent van 2017. Op 29 november dompelen 10.000 ondernemers zich onder in verhalen van topondernemers als John de Mol en Pieter Zwart. Bestel nu je tickets.

„Wij willen de Tesla van de energiemarkt zijn”

Door Matthijs Rijlaarsdam

Een twintiger was hij nog toen hij met zijn compagnons Remco Wilcke en Matthijs Guichelaar energiebedrijf Vandebron opzette. Vier jaar later staat er een succesvol bedrijf met ruim 120.000 klanten. Maar daar eindigt het niet voor ondernemer Aart van Veller (32): “Ik wil dat alle energiebedrijven zich écht gaan inzetten voor duurzaamheid.”

1. Waarom ben je ooit gaan ondernemen?

“Simpel, ik wilde een deuk in een pakje boter slaan. Op mijn 17e las ik het boekje van de Club van Rome (1972), waarin stond dat er een grens aan de exponentiële bevolkingsgroei zit. Ze maakten als eerste een computersimulatie van deze groei én onze consumptie. Hun conclusie: het hele ecosysteem dondert in elkaar als we zo doorgaan. Dat betekent dat we geen enkele kans hebben op voldoende voedsel, schoon drinkwater en schone lucht. In 2007 maakte ik ook nog een reis naar het Noordpoolgebied, waar we data verzamelden over klimaatverandering. Ik wist genoeg.”

2. Jullie zijn succesvol, hebben ruim 120.000 klanten in nog geen vier jaar tijd. Wat is jullie geheim?

“We brengen transparantie en vernieuwing in een vastgeroeste fossiele markt. Dat is de basis. Bij ons koop je energie directe bij een duurzame bron. Hierdoor hebben we transparantie in de gehele waardeketen gecreëerd. Je weet bij wie je als consument je energie koopt. Daarnaast hebben we een vernieuwing in ons businessmodel geïmplementeerd, waarbij we niet verdienen per kilowattuur die je verbruikt. We hebben een abonnement op basis van je energieverbruik. Hierdoor hebben wij hetzelfde belang als dat van de klant; namelijk dat hij minder in plaats van meer energie verbruikt.”

3. Jullie groeien dus hard, wat is de volgende uitdaging?

“Bij de start hadden we een mooi businessplan geschreven. De meeste zaken hebben we nu gehaald. De uitdaging is: what’s next? We willen de thought leaders blijven op het gebied van energietransitie, de boel verder in beweging krijgen en aantonen dat ons concept ook de massa kan bereiken. Als we dat voor elkaar krijgen, dwingen we andere partijen min of meer om ons model over te nemen. Een mooi voorbeeld hiervan is Tesla. Dat bedrijf heeft echt laten zien dat er veel vraag is naar elektrische auto’s en op die manier hebben ze de rest van de auto-industrie gedwongen om tien jaar eerder volledig in te zetten op elektrisch rijden. Dat soort impact streven we na in de energiewereld. Niet alleen in Nederland, maar ook over de grenzen heen. Dat is dus wel grote droom: dat energiebedrijven gedwongen worden om hun businessmodel te veranderen en zich echt gaan inzetten voor duurzaamheid. Daarnaast blijven wij ook innoveren. We zetten nu bijvoorbeeld groot in op elektrisch rijden. We geven de consumenten de mogelijkheid om slim te laden. Dat betekent dat de batterij capaciteit van de auto wordt gebruikt voor het balanceren van het net. De klant geeft aan wanneer de accu vol moet zijn, wij bepalen vervolgens wat het beste moment is om die stroom uit te leveren. Dat betekent dat je als consument geld verdient en je auto duurzamer oplaadt.”

4. Heb je in de afgelopen vier jaar ook blunders gemaakt?

“Ja, genoeg. Je leert elke dag. Een van de grootste inzichten is dat het outsourcen van bepaalde kernprocessen voor ons lastig is. We zijn een bedrijf dat gedreven wordt door onze missie; zo snel mogelijk naar 100 procent duurzame energie. En dan zijn sommige zaken heel lastig uit te besteden, zoals sales. Ons product moet worden verkocht vanuit het hart en met een enorme betrokkenheid. Niet door iemand die even snel een bonus wil verdienen. In het begin besteedden we sales wel uit. Maar we kwamen er snel achter dat dat niet werkte. Nu we het zelf doen, gaat het veel beter. Zo hebben we ruim 150 studenten in dienst die door het hele land ons product aan de man brengen. Die studenten zijn leergierig en betrokken bij de missie van ons bedrijf. Ze kunnen vanuit hun hart verkopen en weten alles van ons product.”

5. Hoe worden ondernemers net zo succesvol als jij?

“Ondernemers moeten zich realiseren dat duurzaamheid de grootste economische kans is van de 21e eeuw. Bedenk goed wat je daarmee gaat doen. Dat betekent dat je je eigen bedrijf verduurzaamt, maar het gaat veel verder. Je moet duurzaamheid zien als een business opportunity, het inzitten in je core business. Dan heb je iets goed in handen. Voor startende ondernemers wil ik zeggen: denk heel goed na over je founding partners. Je moet elkaar echt aanvullen. Zoek mensen die heel goed zijn in zaken waar je zelf minder goed in bent. Pas dan vul je elkaar goed aan en maak je elkaar beter.”

Aart van Veller spreekt op 29 november tijdens BusinessBoost LIVE over zijn motivatie, zijn dromen en zijn doel om de wereld mooier te maken. Op deze avond komen 10.000 ondernemers samen om de volgende stap te zetten in hun bedrijf of om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen. Naast Aart van Veller spreken bijvoorbeeld ook John de Mol, Pieter Zwart en Jitske Groen. Je kunt je tickets nu bestellen op https://businessboostlive.nl/. BusinessBoost LIVE is een initiatief van ING.

Door Matthijs Rijlaarsdam