Financieel/Partnercontent
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

Serieproductie uit 3D-printer

Door Isabel Michelotti

Daan Kersten (l.) en Jonas Wintermans: "3D-printen kan een middel zijn om iets bij te dragen aan de maatschappij."

Daan Kersten (l.) en Jonas Wintermans: "3D-printen kan een middel zijn om iets bij te dragen aan de maatschappij."

foto: Bart van Overbeeke

Ze behaalden er dit jaar de tweede prijs mee in de MKB Innovatie Top 100 van de Kamer van Koophandel: de ‘instap-3D metaalprinter’ van Additive Industries. De machine maakt volgens de jury de weg vrij voor nieuwe toepassingen en nieuwe gebruikers. Hun ‘gewone’ 3D-printsystemen draaien al in de luchtvaart, autosector en medische wereld.

Daan Kersten (l.) en Jonas Wintermans: "3D-printen kan een middel zijn om iets bij te dragen aan de maatschappij."

Daan Kersten (l.) en Jonas Wintermans: "3D-printen kan een middel zijn om iets bij te dragen aan de maatschappij."

foto: Bart van Overbeeke

Een 3D-printer van zo’n 8 meter lang die metalen onderdelen in serieproductie kan printen op de fabrieksvloer. Wat in 2012 begon met een idee, groeide de afgelopen jaren uit tot een bétaversie die bedrijven als Airbus, GKN, United Grinding en de Kaak Groep al in gebruik namen. In 2016 verkochten Daan Kersten en Jonas Wintermans van Additive Industries hun eerste volwaardige metaalprinter aan een Duitse autobouwer.

“De technologie van 3D-printen bestaat al meer dan 30 jaar”, vertelt Daan Kersten. “Tot nu toe wordt het voornamelijk gebruikt om prototypes te maken of te experimenteren in een onderzoekslab. De meeste 3D-bedrijven hebben zich gespecialiseerd in het printproces en hebben vanuit dat uitgangspunt een machine ontwikkeld. Wij zijn machinebouwers en hebben een 3D-printer gebouwd speciaal voor serieproductie. Dat is een heel ander soort machine.”

Een belangrijke innovatie, want de ontwikkelingen gaan snel. Steeds meer bedrijven zien de voordelen van 3D-printen, juist bij metalen onderdelen. Kersten: “Metalen onderdelen die 3D zijn geprint, hebben bijvoorbeeld veel minder kwetsbare deelnaden. De techniek daadwerkelijk in de productielijnen van een bedrijf opnemen, gaat echter alleen als zo’n printer in serieproductie kan werken. Onze printer is de eerste in zijn soort die dat kan.”

Kersten en compagnon Wintermans, toevallig beide afkomstig uit een familie van sigarenmakers, ontwikkelden een modulaire machine die op maat te configureren is naar de specifieke wensen van de klant. “We werken met standaard bouwstenen. Samen met een klant kijken we wat voor onderdelen de printer moet kunnen maken. Op basis daarvan berekenen we een zinvolle configuratie. Dat kan een kleinere machine zijn met drie modules, maar ook een grote met wel elf modules.”

Gat in de markt

Tijdens hun onderzoeksfase een aantal jaar geleden zagen ze hoe bedrijven in de regio Eindhoven, zoals Philips en ASML, hun toeleveranciers vroegen of het niet mogelijk was metalen onderdelen te 3D-printen. Kersten: “Die toeleveranciers zeiden: leuk voor een prototype, maar niet voor serieproductie. Ik vroeg me af of dat niet slechts een aanname was. We ontdekten dat de vraag vanuit de markt veel breder werd gedragen. Zo’n 3D-metaalprinter voor serieproductie zou een gat in de markt zijn. Ons doel werd de techniek uit het laboratorium naar de fabrieksvloer te krijgen.”

De heren gingen er vanuit dat tegen de tijd dat ze zo’n machine ontwikkeld zouden hebben, er meer kapers op de kust zouden zijn. “Niet dus. Niemand geloofde dat deze machine er zou komen, totdat ‘ie er stond. De markt groeit bovendien zo hard, dat een inhaalslag bijna onmogelijk is.” Additive Industries levert hun machines aan veeleisende markten. “GKN levert aan bedrijven als Boeing en Airbus, maar het bedrijf heeft ook een automobieltak. Zij produceren 11 miljoen onderdelen per dag met een andere technologie en wilden onze 3D-technologie graag gaan inzetten om een deel van die 11 miljoen onderdelen te gaan printen.”

Maatschappelijk nut

Kersten kwam via SingularityU The Netherlands in aanraking met de het idee om exponentiële technologieën met elkaar te verbinden om de grote wereldvraagstukken op te lossen. “Het zette me aan het denken: 3D-printen kan een middel zijn om iets bij te dragen aan de maatschappij. Wij willen graag een zo groot mogelijke markt bedienen, zodat de technologie beschikbaar wordt voor zoveel mogelijk mensen. Aan de softwarekant is dat al mogelijk: wie software wilt ontwikkelen, hoeft weinig te investeren. Er zijn talloze goedkope tools beschikbaar. Voor hardware heb je daarentegen een fabriek nodig, of kapitaal waarmee je flink kunt investeren. Wij willen de technologie zo groot maken dat iedereen die een hardware-bedrijf wil starten, dat net zo makkelijk kan doen als een softwarebedrijf. Je hoeft dan niet langer zelf een dure machine te hebben, maar kunt via een netwerk van aangesloten 3D-printers overal printen. Dan is het een kwestie van je product-file uploaden en printen maar.”

Kersten ziet meer raakvlakken met de denkwijze van SingularityU NL. “Je kunt je als bedrijf afvragen: hoe kunnen we net een stapje voor blijven op de concurrent? Dan streef je naar 10% beter. Maar daarmee ga je niet innoveren. Wat als je je afvraagt: hoe kunnen we 10 keer beter worden? Dan denk je exponentieel. Door jezelf uit te dagen breder te

kijken dan je eigen markt en dwarsverbanden te leggen tussen andere technologieën, creëer je een bedrijf dat niet wordt ingehaald door innovatie uit onverwachte hoek.”

“Wij opereren in een relatief jonge markt met weinig slapende grote reuzen. Maar we bedenken steeds: wat houden we in eigen huis en welke kennis kunnen we juist beter delen om beter en dus competitiever te worden? Zo schep je nieuwe businessmodellen.

Door Isabel Michelotti