Financieel/Partnercontent
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

Het algortime van geluk

Mo Gawdat, Chief Business Officer van Google X, heeft nog maar één missie: een miljard mensen in de wereld gelukkig maken. Zelf leek hij alles te hebben wat je je maar kunt wensen: hij was gezond, rijk en succesvol. Maar ook diep ongelukkig. Hij stelde zichzelf een doel: een formule vinden met als resultaat geluk voor ieder mens. Op 29 november deelt hij tijdens BusinessBoost Live, het grootste inspiratie-evenement van Nederland, zijn geluksformule én manieren om te dealen met zakelijke tegenslag.

De zoektocht van Mo Gawdat kreeg een onverwachte wending toen zijn tienerzoon plotseling overleed. Tijdens de verwerking van dit verlies ontstond zijn nieuwe missie: #onebillionpeoplehappy. In zijn boek De logica van geluk formuleert hij een algoritme voor geluk: de perceptie van de gebeurtenissen in je leven minus je verwachtingen van het leven.

Wie dus leert om verwachtingen te temperen, zal makkelijker om kunnen gaan met tegenslagen en positiever in het leven staan. Dat betekent volgens Gawdat overigens niet dat je niet ambitieus moet zijn: leg de lat vooral hoog, maar blijf realistisch. Houd er rekening mee dat er factoren zijn waarop je geen invloed hebt: pech, interventies, onvoorziene gebeurtenissen. Maar ook: onverwachte meevallers, want soms ligt geluk om de hoek.

Gawdat leerde dat je pijn en tegenslag moet voelen, erkennen, omarmen en ervan moet leren. Dat betekent niet dat we onszelf moeten martelen en ook niet dat we een zondebok moeten aanwijzen. Hoewel dat de pijn soms tijdelijk verzacht, is de schuldvraag volgens Gawdat in veel gevallen niet relevant of zelfs misplaatst. Gawdat verloor zijn 21-jarige zoon Ali door een medi-sche fout. Hoewel het gemis en het verdriet van grote impact op zijn leven zijn, berust Gawdat naar eigen zeggen in het feit dat mensen nu een-maal fouten maken en dat dit bij artsen helaas soms zelfs mensenlevens kost. Blijf niet hangen in verdriet of een schuldvraag, is zijn boodschap, maar herinner bij verdrietige gebeurtenissen vooral de fijne tijden.

Controle

Een van de lessen die Gawdat op 29 november in Rotterdam Ahoy met het publiek deelt, is dat je de controle moet durven los te laten. Accepteer dat positieve en negatieve gebeurtenissen elkaar altijd zullen afwisselen, zowel zakelijk als privé. Waar je op je werk dingen onder controle hebt, kan dat soms in je privéleven helemaal misgaan en andersom. Volgens Gawdat is het essentieel dat je als werkgever vertrouwen hebt in je medewerkers. “Mensen werken effectiever als je hen empowert en autonomie stimuleert.” Dat betekent ook dat je per medewerker moet bekijken welke situatie hem of haar het gelukkigst maakt, en de werkzaamheden daarop moet afstemmen.

Succes moet nooit het doel zijn, meent Gawdat. Als je niet meer weet waarom je iets doet, wordt het moeilijk om met tegenslag om te gaan en verlies je de stip op de horizon uit het oog.

John de Mol

Initiatiefnemer ING hoopt op BusinessBoost Live met verschillende verhalen van (wereld)beroemde ondernemers, young professionals en studenten te inspireren. Gawdat is zodoende niet de enige inspirator op Business Boost Live.

Ook John de Mol (Talpa/SBS) geeft acte de présence. De Mol, de grootste mediaondernemer van Nederland, geeft zelden publieke optredens, maar maakt voor BusinessBoost Live een uitzondering. Tijdens de avond vertelt hij over nieuwe businessmodellen in een snel veranderende mediawereld. Ook gaat hij in op hoe hij niet alleen van zijn successen leerde, maar juist ook van zijn fouten.

Durven

Ook Coolblue-oprichter Pieter Zwart is aanwezig bij BusinessBoost Live. Hij doet zijn 'stapjes-plan voor succes’ uit de doeken. Zwart werd als zestienjarige geweigerd door de Kamer van Koophandel omdat hij te jong zou zijn om te ondernemen. Later richtte hij Coolblue op, de rest is geschiedenis. Hij vertelt hoe je groot kunt worden door ‘gewoon te durven’. Volgens Zwart is er geen recept voor expansie, maar maken een-voudige ingrediënten het verschil, plus het verzamelen van de juiste mensen om je heen. “Het leven is een teamsport”, zei hij eerder hierover tegen nlgroeit. “Er is altijd iemand die iets beter kan dan jij. Het is zaak om diegene te vinden en naast je te zetten.”

Ook Aart van Veller, medeoprichter van duurzaam energiebedrijf Vandebron, en Hugo de Koning van YoungCapital staan op het podium.Zij vertellen hoe zij een groeiend bedrijf wisten neer te zetten door met een disruptief businessmodel een branche op te schudden. Ze delen hun visie over hoe je van een start-up een scale-up kunt maken. Een tipje van de sluier: “Onderne-mers moeten zich realiseren dat duurzaamheid de grootste economische kans is van de 21e eeuw”, aldus Van Veller.