Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Diederick Ubels van MobPro

Gericht adverteren op smartphone

Door Gabi Ouwerkerk

Diederick Ubels helpt bedrijven de schaarse advertentieruimte effectief te gebruiken.

Diederick Ubels helpt bedrijven de schaarse advertentieruimte effectief te gebruiken.

Amsterdam - De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Voor bedrijven kan adverteren op de mobiele telefoon dan ook zeer lucratief zijn. Het Amsterdamse marketingbedrijf MobPro helpt om de juiste boodschap aan de juiste gebruiker te tonen.

Diederick Ubels helpt bedrijven de schaarse advertentieruimte effectief te gebruiken.

Diederick Ubels helpt bedrijven de schaarse advertentieruimte effectief te gebruiken.

„Consumenten weten advertenties steeds beter te ontwijken”, vertelt Diederick Ubels van MobPro. „Bijvoorbeeld door gebruik te maken van adblockers of van reclamevrije on demand-diensten. De adverteerder moet de schaarse ruimte daarom zo optimaal mogelijk gebruiken.”

In 2011 signaleerde Ubels dat mensen steeds meer tijd doorbrachten op hun mobiele telefoon. „Op het platform van het marketingbureau waar ik destijds werkte, was de overgang van desktop naar mobiel heel duidelijk te zien.” Samen met collega’s Tim Markestein en Edwin Metselaar zag hij kansen en richtte MobPro op.

„Adverteren op mobiel is heel anders dan op de desktop”, legt Ubels uit. „Niet alleen qua achterliggende techniek, ook qua context. Mensen die achter de computer zitten zijn gefocust op wat ze doen. Bij de mobiele telefoon is dat heel anders. Mensen kijken tientallen malen per dag op hun telefoon: in de trein, op de wc of op de bank voor de tv. Het is heel vluchtig gedrag.”

Het platform van MobPro zorgt ervoor dat advertenties op het juiste moment de juiste persoon bereiken. „We combineren verschillende data bijvoorbeeld welk nieuwsbericht de gebruiker leest, op welke locatie hij zich bevindt en hoe vaak hij een bepaalde advertentie al heeft gezien. Op basis daarvan verschijnt een advertentie in beeld die we real-time inkopen.”

Zo kan een adverteerder bijvoorbeeld aangeven dat een gebruiker maximaal drie keer dezelfde advertentie in beeld mag krijgen. Aan de hand van de klantdata ziet het platform ook of een gebruiker wel of niet over een bepaalde app beschikt. „Als iemand je app al gebruikt, moet je een andere boodschap tonen dan wanneer dat niet het geval is. Advertentieruimte wordt steeds schaarser dus moet je het zo effectief mogelijk gebruiken.”

Door Gabi Ouwerkerk