Financieel/Geld

Chinezen gaan los op Singles Day

Door Redactie DFT

AFP

Terwijl Nederlanders snoep inkopen voor Sint Maarten, gaan Chinezen los op Singles Day. Webwinkels gaan naar verwachting miljarden omzetten.

AFP

De feestdag op 11 november ter ere van China’s alleenstaande zielen is uitgegroeid tot het grootste shopfestijn ter wereld. Zo’n 500 miljoen consumenten struinen het internet af op zoek naar cadeaus voor zichzelf of voor een ander, meldt Bloomberg.

Alibaba

Internetgigant Alibaba alleen al zal daarmee $23 miljard binnen harken, schat Citigroup. Al sinds 2012 is de online omzet op China’s 11.11 hoger dan de online omzet van Amerika’s Black Friday, en Cyber Monday bij elkaar. Singles Day was in 2016 goed voor een omzet van $17.8 miljard, terwijl op Black Friday, Thanksgiving Day en Cyber Monday respectievelijk voor $3,3, $1,9 en $3,5 miljard online werd verkocht, becijferde Fung Global Retail & Technology.

De servers van Alibaba zullen op volle toeren moeten draaien, met 175.000 transacties per seconde die moeten worden verwerkt. „Het is de dag waarop de grootste hoeveelheid computerkracht nodig is”, zei He Yunfei, senior product manager van Alibaba Cloud, tegen Bloomberg.

Studenten

Alibaba maakte van Singles Day een online shopfestijn met de lancering van 11.11 Global Shopping Festival in 2009. Het feest vindt zijn oorsprong in de jaren 90 van de vorige eeuw, toen mannelijke studenten hun vrijgezellenbestaan vierden à la westerse vrijgezellenfeesten.

Dit groeide uit tot een dag waarop singles zichzelf trakteerden op een cadeau of waarop iemand het hof kan worden gemaakt met een presentje. Inmiddels doen allerlei mensen aan Singles Day, het maakt niet uit of ze alleenstaand zijn of een relatie hebben. Webwinkels buiten China hebben de feestdag ook opgepikt, zo heeft Bol.com in Nederland speciale Singles Day-acties.

Lees meer over