Nieuws/Financieel

Unilever en KLM schip in door bankroet XCOR

Door Yteke de Jong

Doutzen Kroes

Doutzen Kroes

SUNSHINE

Unilever en KLM zijn voor vele tonnen het schip in gegaan door het faillissement van de Amerikaanse raketbouwer XCOR. Naast de bedrijven zijn tientallen Nederlanders die ook een kaartje kochten hun geld kwijt.

Doutzen Kroes

Doutzen Kroes

SUNSHINE

Levensmiddelengigant Unilever kocht 24 tickets ter waarde van ruim twee miljoen euro, die werden ingezet voor prijsvragen. Vorig jaar stelde Unilever nog tegen deze krant dat de prijswinnaars een vergoeding zouden krijgen, mocht het ruimtereisje niet doorgaan. Gisteravond kon Unilever geen commentaar geven op het bankroet.

Luchtvaartmaatschappij KLM is voor zeker een half miljoen het schip ingegaan met een vijftal Lynx-kaartjes. „Pionieren hoort bij KLM, al pakt niet alles altijd uit zoals gehoopt. Drie winnaars van onze campagnes krijgen als troost twee intercontinentale vliegtickets per persoon”, zegt een woordvoerder. Een schrale troost, want de waarde van deze tickets is een fractie van die van de ruimtereis.

Steeds weer werden de lanceringen in Californië en Curaçao uitgesteld door technische problemen en gebrek aan financiering. Het Nederlandse Space Expedition Corporation (SXC) uit Blaricum, waaraan ook de bekende ondernemer Michiel Mol zich had verbonden, werd al in 2008 opgericht. In 2014 werd SXC overgenomen door XCOR in ruil voor aandelen.

Spijtig

Volgens één van de SXC-initiatiefnemers, ex-commandant van de luchtmacht Ben Droste, is het zeer spijtig dat het zo eindigt. „Iedereen wist dat zo’n project grote risico’s met zich meebrengt. Helaas is het niet gelukt. De kas is leeg. Onze amateur-astronauten zijn zeer teleurgesteld. Hun droom komt bij ons niet uit. De ontwikkelingen van snelle ruimtereisjes voor toeristen gaan echter door. Ooit is het zover.” Mooie woorden, maar vorig jaar stelde financieel directeur Maarten Elshove van SXC nog tegenover deze krant dat een gedeelte van het geld op een geblokkeerde rekening stond, totdat de vluchten doorgaan. Droste weet niets van een geblokkeerde rekening en zegt dat het geld op is.

Ook bekende Nederlanders als dj Armin van Buuren, model Doutzen Kroes, luchtvaartlegende Martin Schröder en oud-politica Erica Terpstra hadden zich laten overhalen om zich als ’pioniers’ (gratis) de ruimte in te laten schieten.

Volgens Droste zijn er bijna driehonderd tickets gereserveerd, waarvan ruim de helft geheel of deels is betaald. Het Nederlandse bedrijfsleven toonde ook belangstelling om consumenten via allerlei acties voor privé-’spacevlugjes’ te interesseren.

Zo beloofde SXC in 2014 de hele Oranjeselectie een ruimteticket, als Nederland wereldkampioen zou worden. Grootmachten als Heineken, KLM en Unilever verbonden zich aan het gewaagde initiatief. Niet iedereen zat op de tickets te wachten, zo morden prijswinnaars van het golftoernooi KLM Open een aantal jaren geleden toen ze een niet-bestaande ruimtereis cadeau kregen, in plaats van de gebruikelijke BMW.

De Lynx was voor 80 procent afgebouwd, maar het geld van XCOR is op. Ook vijftien Nederlandse investeerders kunnen fluiten naar hun miljoenen, naar verluidt 15 à 20 miljoen euro, om het ’spacetoerisme’ van de grond te tillen. De verkochte tickets tegenwoordige een waarde van circa €26 miljoen.

Lees ook: Maanshuttle failliet

Lees meer over

Door Yteke de Jong