Nieuws/Financieel

Revolutie in digitale reclame

— De reclame-omzetten groeien nog steeds, maar die groei is volledig te danken aan de online advertentiemarkt. Emilie Tabor en Maddie Raedts, beiden 29, zijn met hun Influencer Marketing Agency (IMA) heuse pioniers en weten precies hoe multinationals hun marketingbudget moeten inzetten om 30-minners te bereiken.

Door Gert van Harskamp en Edwin van der Schoot

Emilie Tabor (l) en Maddie Raedts (r).

Emilie Tabor (l) en Maddie Raedts (r).

Foto Frank Ruiter

Emilie Tabor (l) en Maddie Raedts (r).

Emilie Tabor (l) en Maddie Raedts (r).

Foto Frank Ruiter

’Jullie hebben een uurtje”, excuseert Emilie Tabor zich. „Dan spring ik in een taxi naar het vliegveld. Er wacht een klant in Hamburg.”

In 2010 begonnen ze met hun modeplatform Fashiolista.com, maar zagen al snel de kracht van populaire figuren op sociale media die een merk aan de man brengen via hun vlogscharen. Drie jaar geleden veranderden ze de naam in Influencer Marketing Agency en ging het hard. Nu werken er zestig mensen in hun kantoor aan de statige Amsterdamse Prinsengracht.

Klanten als Unilever en Ahold

Als multinationals als Unilever, Beiersdorf (Nivea) en Ahold een nieuw product willen introduceren of een merk willen promoten, kloppen ze aan bij Raedts en Tabor. Hun succes blijft niet onopgemerkt: zakenblad Forbes vindt de eind-twintigers een symbool voor de toekomst van de in crisis verkerende reclamewereld.

„Voordat influencer marketing een hype werd, deden wij het al”, zegt Raedts. „Wij hebben met eigen ogen gezien wat de kracht is van bloggers. De platforms Pinterest en Instagram waren toen nog niet zo groot. Wij zagen de kracht van peer-to-peer-marketing.”

Bij deze vorm van marketing wordt geen dure acteur ingehuurd om een product aan de man te brengen, maar zijn het juist consumenten die andere consumenten over de streep proberen te trekken. Daarmee zijn Raedts en Tabor groot geworden: via allerlei platforms, veelal op internet, invloedrijke consumenten een product laten aanprijzen, ofwel influencer marketing.

„Wij hebben voor Albert Heijn bijvoorbeeld een strategie met salades gedaan”, legt Tabor uit. „Het is voor consumenten leuker om inspiratie van een blogger te krijgen, dan vanuit AH of Allerhande zelf. Dus hebben we voor AH de saladebar bedacht. De missie was, alle moeders aan de salade. We hebben de strategie voor AH gebouwd, drie jaar lang, zodat ze dat nu zelf kunnen uitvoeren. Wij vonden moeders, meiden, sportieve mannen en de bewuste man, al die mensen gingen eigen salades maken. Receptenkaartjes vond je in de winkel. Er waren filmpjes met recepten. Overal kwam de saladevierdaagse terug.”

Enorme groeipotentie

Deze relatief jonge advertentiestrategie leunt erg op internet en heeft een belangrijke groeipotentie. Alleen op sociale mediaplatform Instagram is de influencer marketing al goed voor $1 miljard, aldus marketingbureau Marketingkix. In 2019 moet dat verdubbeld zijn.

„Instagram, Facebook en Youtube blijven groeien, maar Facebook is wel echt een marketingkanaal”, zegt Tabor. „Facebook heeft ook zo’n effectief bereik, dat je eigenlijk ook niet zonder kan.”

Internet in het algemeen en sociale media in het bijzonder souperen inmiddels het grootste deel van de reclamebudgetten op. In Nederland is in de eerste helft van dit jaar €1,9 miljard aan reclame uitgegeven, een stijging van 2,6%. Dat die stijgt, komt volledig voor rekening van online advertenties. Voor traditionele print en televisie zijn de reclame-inkomsten gedaald met respectievelijk 9% en 7%.

„Een productie van een klassieke tv-reclame kost tonnen”, legt Tabor uit „Wij maken met influencers digitale campagnes, vaak met goedkope maar leuke video die digitaal miljoenen mensen gericht bereikt.”

Campagne Samsung Mobile

Dat betekent niet dat Tabor en Raedts helemaal niet met bekende personen werken. Raedts: „Voor Samsung Mobile doen een campagne voor tablets en mobiele telefoons met langetermijn-ambassadeurs. Die kiezen voor Samsung, en gebruiken geen ander merk. Dat gaat om hockeyster Ellen Hoog, socialite Xelly Cabau van Kasbergen en een paar kleinere bloggers. Zij gebruiken het hele jaar Samsung. Als mensen iets voor het eerst doen, dan zoeken ze online inspiratie.”

Het is daarbij niet uitgesloten dat er met een celebrity gewerkt wordt, maar het gaat in de eerste plaats om de geloofwaardige invloed die iemand heeft. IMA is met zijn netwerk van 15.000 influencers en 7 jaar ervaring inmiddels actief in meerdere landen, waaronder China en de VS. Het bedrijf zoekt uitbreiding in Latijns-Amerika en Dubai. Angst dat grote bedrijven het kunstje zelf gaan uitvoeren, hebben ze nog niet.

„Wij worden afgerekend op verkoop, nieuwswaarde en bereik”, zegt Tabor. Raedts vult aan: „Wij zijn top 3 wereldwijd, dus natuurlijk wordt er dan door bedrijven aan onze mensen getrokken. Maar we zorgen goed voor ze en dit is een nieuw model. Dat kopieer je niet zomaar.”

Lees meer over