Nieuws/Financieel

Banenverlies bij TMG

Door Redactie DFT

Ceo Marc Vangeel van Telegraaf Media Groep.

Ceo Marc Vangeel van Telegraaf Media Groep.

TMG

Amsterdam - Telegraaf Media Groep (TMG) gaat de structuur van de onderneming platter maken. De uitgever van deze krant wil daarbij het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk beperken. In totaal zullen er tot 2020 honderdvijftig banen verdwijnen, vooral in ondersteunende functies.

Ceo Marc Vangeel van Telegraaf Media Groep.

Ceo Marc Vangeel van Telegraaf Media Groep.

TMG

TMG is sinds juni grotendeels in handen van de Belgische uitgever Mediahuis en zal in het plan TMG 2020 gebruik gaan maken van deze nieuwe schaalgrootte, vertelt ceo Marc Vangeel. „Toen de vorige reorganisatie werd ingezet, was TMG nog geen onderdeel van Mediahuis. Het feit dat dat nu wel het geval is, geeft ons de mogelijkheid te besparen door samen te werken met andere onderdelen van Mediahuis.”

TMG streeft ernaar de gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken, stelt de topman. Er wordt geen bedrag aan gekoppeld. Wel geeft de onderneming aan de ambitie te hebben om ‘snel’ weer een ’gezond’ aangepast operationeel resultaat te hebben. Vangeel: „Ik ben niet tevreden als we pas in 2020 de verliezen weten goed te maken. De rode pen moet vóór 2020 van tafel.”

TMG telde halverwege dit jaar 1362 voltijdbanen.

Mediamerken

„De vorige reorganisatie was nog niet helemaal uitgekristalliseerd”, verduidelijkt hij. „Daar zetten we nu een streep onder. TMG 2020 is niet zozeer een nieuwe bezuiniging maar zoekt de besparingen vooral op andere gebieden, bijvoorbeeld door samenwerken. De nadruk in de organisatie komt weer te liggen op het maken van onze mediamerken.”

Abonnees van de verschillende titels moeten de veranderingen in positieve zin ondervinden, aldus Vangeel. „Er werd te snel ‘oei’ geroepen als er een lezer aan de lijn hing. We gaan beter luisteren naar de wensen. Iemand die alleen op zaterdag een abonnement wil, moet niet gedwongen worden om er vijf digitale edities bij te nemen.”

Mediahuis is samen met John de Mol eigenaar van TMG. De samenwerking tussen De Mol en Mediahuis loopt goed, zo stelt Vangeel. Mediahuis is een grote uitgever, niet alleen in België (onder meer eigenaar van de kranten Het Nieuwsblad en De Standaard) maar ook in Nederland waar het onder meer de titels NRC Handelsblad en De Limburger bezit.

Lees meer over