Financieel/Geld

’Miskoopgevaar is matig’

Zo kom je Black Friday door

Door Lorraine Marlisa

ANP

Het is Black Friday! Het kortingsfestijn uit de Verenigde Staten waar steeds meer Nederlandse winkels aan meedoen. Zo voor de feestdagen een ideaal moment om toe te slaan.

ANP

Met Black Friday gaat het feestseizoen van start. Vorig jaar werd €1,5 miljard extra omgezet. Dit jaar wordt de omzet naar verwachting 7 tot 10% hoger”, zegt detaildeskundige Paul Moers. „De kortingen lopen van ongeveer 10% tot 60%, percentages die je ook in de Verenigde Staten ziet. Wie goed snuffelt kan interessante deals vinden.”

Volgens Moers gaan consumenten vooral hun slag slaan in de mode, elektronica en huishoudelijke artikelen. „De Black Friday-kortingen gelden tot en met het weekend. In december wordt alles weer duurder.”

Dat het een tijdelijke actie is en dat de feestdagen voor de deur staan, zijn factoren die ons consumentenbrein eerder aansporen tot kopen, weet consumentenpsycholoog Maud Ebbekink. Toch is de kans op een miskoop matig, zegt zij. Je hoofd slaat niet meteen op hol als de kortingen je om de oren vliegen.

Interesse

Je moet toch echt eerst interesse hebben in het product voordat je tot een koop overgaat. Ebbekink: „Je kunt bewust interesse hebben of een latente behoefte. Bij bewuste interesse zoek je actief naar een bepaald product of dienst. Heb je een latente behoefte, dan besef je pas dat je een product nodig hebt als je het ziet. Je beseft dan pas dat je een probleem hebt dat dat product kan oplossen. Een goede advertentie wijst je daar op.” Je wordt dus niet meteen over de streep getrokken door de prijs.

Prijstrucs

Maar als je eenmaal interesse hebt, kan de prijs wel een loopje nemen met je brein. Dit zijn een paar trucs die je verstand omzeilen.

Pas op voor de 9

„Uit onderzoek blijkt dat prijzen die eindigen op een 9 als goedkoper worden ervaren. Dit is een methode die verkopers veel gebruiken”, zegt Ebbekink. Let dus op €99,-, €34,95 of welke 9 dan ook.

Van/voor is vleiend

„Door van/voor-prijzen voel je je een slimmerik”, zegt Ebbekink. „De besparing die een van/voor-prijs laat zien, geeft ons dopamineboost waardoor we eerder geneigd zijn te kopen.”

3 halen 2 betalen verwart

Acties als 2 halen, 1 betalen en 2e halve prijs klinkt ons als muziek in de oren. „2e halve prijs klinkt voor ons voordeliger dan 25% korting, maar het is dezelfde korting. We vinden het moeilijk dit soort acties te vertalen naar een concrete korting”, legt Ebbekink uit. Het is daarom heel goed mogelijk dat je net zo blij bent 3 halen, 2 betalen als met 2 halen, 1 betalen, terwijl je met de laatste toch echt meer bespaart.

Wat kun je doen?

Om Black Friday ongeschonden door te komen, moet je vooral de tijd nemen.

Bedenk voordat je op pad gaat of het internet afsurft, wat je nodig hebt en vooral ook wat je wilt besteden. „De allerbeste methode is om het maximaal te besteden bedrag op een briefje te schrijven en mee te nemen”, zegt Ebbekink. „Hiermee maak je het tastbaar, dat helpt je binnen het budget te blijven.”

Bij nood

Is je hoofd onverhoopt toch op hol gebracht, blijf dan 10 seconden stilstaan, tipt Ebbekink. „Ga de winkel uit, weg van de prikkels en google eventueel het product om prijzen te vergelijken. Dit is natuurlijk nog makkelijker als je online shopt.”

Lees meer over