Nieuws/Financieel

’Geef ons de mogelijkheid voor een eerlijke strijd’

De Mol: te veel macht Google en Facebook

Mediaondernemer John de Mol

Mediaondernemer John de Mol

ANP

Het kabinet moet het Nederlandse medialandschap en de advertentiemarkt veel beter beschermen. Internetreuzen als Facebook en Google hebben daar een veel te grote macht gekregen.

Mediaondernemer John de Mol

Mediaondernemer John de Mol

ANP

Die kritiek op Den Haag uitte mediaondernemer John de Mol, eigenaar van SBS en grootaandeelhouder van Talpa Radio (Radio 10, 538, Radio Veronica en Sky Radio), donderdag tijdens de presentatie van zijn bedrijven in het nieuwe DeLaMar-theater in Amsterdam. „Geef ons de mogelijkheid van een eerlijke strijd”, zei De Mol vol vuur.

Hollands

Talpa Network, zoals het nieuwe mediaconcern gaat heten, is „honderd procent Hollands”, aldus De Mol, die meldde daarin extra te gaan investeren. Daarbij hoort samenwerking met andere bedrijven „We willen een alternatief bieden voor grote techgiganten als Facebook en Google op onze thuismarkt.”

Het nieuwe kabinet kijkt volgens De Mol nog altijd teveel naar publieke en commerciële omroepen afzonderlijk. „Het is om je groen en geel te ergeren dat er bij dit kabinet publiek maar geen woord over versterking van het mediabedrijf als geheel is. Ik zou de afschaffing voor dividendbelasting graag inruilen voor een krachtig mediabeleid. Ik heb er veel voor over.”

Met KNVB

De Mol kondigde aan substantieel meer te willen investeren in programma’s. „We gaan door waar anderen stoppen.” Hij rolt extra diensten uit voor op specifieke groepen gericht datagebruik.

Dat gebeurt bijvoorbeeld in samenwerking met de KNVB waarmee Talpa VoetbalTV gaat maken, toegesneden op uitzendingen van het Nederlandse amateurvoetbal. Gebruikers kunnen daar clips delen met familie en vrienden. Dat moeten per jaar tachtigduizend live-streams van wedstrijden worden, aldus de organisatie.

Advertentiegeld binden

Daarmee probeert de ontwikkelaar van eerdere kassuccessen als Big Brother, The Voice, Dance Dance Dance en Ik hou van Holland voor zijn bedrijven meer advertentiegeld aan zich te binden, omzet die in toenemende mate naar grootmachten als Google en Facebook ging.

Ook maakte hij de overname bekend vann e-commercebedrijf Emesa, moederbedrijf van online merken waaronder VakantieVeilingen. Dat heeft met constant wijzigende prijsbepaling naar eigen zeggen inmiddels honderd miljoen bezoekers per jaar.

Lees meer over