Financieel/Geld

’De dood is naar, en voor veel mensen ver weg’

Vaak geen benul van uitvaartpolis

Door Martijn Klerks

Een uitvaart is vaak honderden euro’s duurder dan mensen denken.

Een uitvaart is vaak honderden euro’s duurder dan mensen denken.

ANP

Amsterdam - Uitvaartverzekeraars moeten hun aanbod vereenvoudigen en consumenten bij het handje nemen. Die hebben vaak geen idee wat voor polis ze aanschaffen en wat ze daaraan hebben.

Een uitvaart is vaak honderden euro’s duurder dan mensen denken.

Een uitvaart is vaak honderden euro’s duurder dan mensen denken.

ANP

Bijna de helft van de consumenten die een uitvaartverzekering hebben, is onvoldoende verzekerd voor de kosten van een complete begrafenis of crematie, zo blijkt. Een derde van de verzekerden weet niet eens welk bedrag hun polis dekt. Dat stelt budgetvoorlichter Nibud na een enquête onder bijna duizend Nederlanders.

Een kwart van hen denkt dat een uitvaartpolis altijd de hele begrafenis of crematie betaalt. Dat klopt niet: een verzekering wordt voor een bepaald bedrag afgesloten.

Consumenten onderschatten de kosten van de laatste groet. Een begrafenis wordt geschat op rond de 6900 euro, een crematie op 6100. Beide bedragen kloppen niet: volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kost een gemiddelde uitvaart 7500 euro, of het nou om begraven of cremeren gaat.

Het Nibud is er wel aan gewend dat mensen weinig weet hebben van het financiële reilen en zeilen, maar bij de uitvaartverzekering „lijkt het wel of daar een schepje bovenop komt”, constateert woordvoerster Karin Radstaak. „De dood is naar, en voor veel mensen ver weg. Vooral jongeren voelen zich onsterfelijk en denken niet na over een uitvaartpolis.”

Zorgelijk, stelt het Nibud, want nabestaanden kunnen voor nare verrassingen komen te staan. „Soms moet een betalingsregeling worden getroffen voor het graf.”

Het Nibud wil nu dat uitvaartverzekeraars vaker aan hun klanten vragen wat voor afscheid zij voor ogen hebben, en of de premie toereikend is. „Daarbij moeten consumenten ook zélf vaker nadenken. Zet de kosten op een rij”, aldus Radstaak.

Lees meer over