Financieel/Geld

Anoniem solliciteren in donkere doos van discounter Aldi

Door Redactie DFT

Supermarktconcern Aldi heeft anoniem solliciteren naar een hoger niveau getild door te experimenteren met solliciteren in het donker.

Dit gebeurde op een banenbeurs voor afgestudeerden die vorige week plaatsvond in Keulen. De nieuwe generatie werd een donkere doos van de discounter ingelokt met de leus ‘Blind date met de toekomst’, schrijft dagblad Die Welt. De krant volgde ene Jonas die het pikdonkere hok instapte en op de tast zijn stoel moest vinden. De 25-jarige zag niets, ook niet zijn gesprekspartner.

Vooroordelen

„We wilden een gesprek zonder vooroordelen, noch van de sollicitanten, noch van ons personeel”, zei Sabrina Grobara van Aldi Süd tegen Die Welt. Ze benadrukte dat het om een experiment ging. In het dagelijks leven voert Aldi gewone sollicitatiegesprekken, naar aanleiding van brieven en cv’s waarin naam, geslacht en soms een foto staan.

Een expert van de European University of Applied Sciences in Brühl liet de krant weten dat anonimiteit nuttig kan zijn om de objectiviteit te bevorderen, maar alleen bij een eerste ontmoeting. „Net als bij speeddaten kun je een punt bereiken waarop er meer te evalueren valt dan alleen het gesproken woord. Dan is niet alleen wat gezegd wordt belangrijk.”

Stem

Jonas liet weten het een ‘spannende’ ervaring te vinden. „Je concentreert je alleen op de stem.” Hij was niet zenuwachtig, maar dat kan komen omdat hij niet wist wie tegenover hem zat.

Lees meer over