Nieuws/Financieel

Prijsvechter Joon van start vanaf Parijs

Concurrentie in eigen huis voor KLM

Door Yteke de Jong

Joon ceo Jean-Michel Mathieu verwacht winst te maken met de nieuwe prijsvechter.

Joon ceo Jean-Michel Mathieu verwacht winst te maken met de nieuwe prijsvechter.

foto EPA

Joon ceo Jean-Michel Mathieu verwacht winst te maken met de nieuwe prijsvechter.

Joon ceo Jean-Michel Mathieu verwacht winst te maken met de nieuwe prijsvechter.

foto EPA

Net als KLM gaat Joon passagiers ophalen in heel Europa, die vervolgens doorreizen naar elders in wereld. „Op sommige bestemmingen stapt 50% van de Joon-passagiers over op ander vluchten”, zei Jean-Michel Mathieu, de baas van Joon, donderdag in Parijs bij de onthulling van het eerste vliegtuig. De nieuwe luchtvaartmaatschappij opereert vanuit de Franse hoofdstad.

Joon neemt verlieslatende vluchten over van Air France, die daardoor op routes als Barcelona, Oslo, Berlijn, Teheran en Kaapstad stopt. Joon heeft echter een goedkopere marktpropositie, met stunttarieven. Daardoor wil het klanten weghouden van de prijsvechters op de lange afstand, maar komt ze ook in het vaarwater van KLM.

De Nederlandse tak gold tot nu toe als de ’goedkope’ luchtvaartmaatschappij in de luchtvaartgroep. Analisten wezen er eerder al op dat Joon in die zin het wiel aan het uitvinden is, in plaats van het Nederlandse KLM uit te breiden.

Opmerkelijk

Betrokkenen bij KLM stellen dat het opmerkelijk is dat Joon bestemmingen vliegt die KLM ook al vliegt. „Als Air France en KLM moet je elkaars netwerk versterken door meerdere routes. Maar als het op kannibalisatie gaat lijken spannen we het paard achter de wagen als groep”, zegt een hoge KLM bron. KLM wilde niet reageren.

Op Parijs is een ware prijzenslag gaande om de luchtreiziger. Air France heeft haar verdiensten in het afgelopen decennium al terug zien lopen door concurrentie uit het Midden-Oosten. Sinds kort hollen nieuwe prijsvechters op de lange afstand Air France verder uit.

Level, de prijsvechter op de lange afstanden van moederbedrijf IAG van British Airways, kondigde maandag aan dat ze op Guadeloupe, Montreal, New York en Martinique gaat vliegen. Hiermee zet IAG vol de aanval in op Air France. Prijsvechter Norwegian Air opende deze zomer een basis in Parijs. Pas volgend jaar zomer start Joon met de lange afstandsvluchten.

Winstgevend?

De vraag is of Joon winst gaat maken met de tarieven die aangeboden worden. Uit een interne rapportage blijkt een jaarlijks voordeel van slechts €40 miljoen.

Volgens Mathieu is er sprake van 15% lagere kosten per kilometer, maar experts betwijfelen of dit gehaald wordt met alleen goedkoper cabinepersoneel. „Niet alle tickets worden voor de laagste prijs verkocht”, zegt Mathieu. „We bieden ook businessclass aan, waardoor we een winstgevend Joon verwachten.

Lees meer over