Nieuws/Financieel

Talpa verkoopt belang in TMG

Door Redactie DFT

Het hoofdkantoor van TMG.

Het hoofdkantoor van TMG.

foto ANP

Amsterdam - Talpa verkoopt zijn belang in Telegraaf Media Groep aan Mediahuis. Dat hebben de partijen vrijdagavond bekendgemaakt. Daarmee heeft de Belgische uitgever vrijwel alle aandelen in TMG in handen. Een beursexit van de uitgever van deze krant ligt nu voor de hand.

Het hoofdkantoor van TMG.

Het hoofdkantoor van TMG.

foto ANP

John de Mol’s Talpa en Mediahuis, eigenaar van onder meer NRC Handelsblad, streden lang om TMG. Ze stonden zelfs tegenover elkaar bij de Ondernemingskamer. Mediahuis, dat vanaf het begin de beste papieren had, trok daarbij aan het langste eind.

Sinds begin augustus was duidelijk dat Talpa ook niet meer aasde op het uitbreiden van zijn belang van bijna 30% in de uitgever. Daarop verbeterde de verstandhouding tussen de betrokken partijen. TMG-bestuursvoorzitter Marc Vangeel gaf recent aan wekelijks contact te hebben met Talpa-ceo Pim Schmitz.

Krachtige aandeelhouder

„Voor TMG is het beter met één krachtige aandeelhouder van doen te hebben in plaats van twee”, aldus Schmitz in een verklaring. „Dat hebben wij ook altijd gezegd. Intussen werken we als Talpa goed samen met TMG en liggen er meer gezamenlijke projecten in het verschiet.”

Ook Marc Vangeel is ’heel tevreden’. „Dit geeft ons de rust en ruimte om ons volledig te concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft ons belangrijkste doel.”

Het akkoord tussen Mediahuis en Talpa levert De Mol €81 miljoen op. Zelf betaalde de mediatycoon fors meer voor deze 13.516.049 aandelen. Daar staat tegenover dat hij het belang van TMG in het gezamenlijke radiobedrijf mag overnemen.

Beursnotering

TMG doet geen mededelingen over het schrappen van zijn beursnotering. Omdat er nauwelijks nog vrij verhandelbare aandelen over zijn, lagen de volumes al maanden op enkele honderden per dag, met zeldzame uitschieters naar boven.

De beursnotering kost het bedrijf niettemin wel naar schatting enkele miljoenen per jaar. Daarnaast hekelde ceo Vangeel vorige week nog het feit dat hij een nieuwe reorganisatie eerst in een persbericht moest melden voordat hij zijn medewerkers op de hoogte kon brengen.