Nieuws/Financieel

Grote vrachtvliegtuigen via Maastricht Aachen Airport

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken.

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken.

ANP

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken. Daardoor ontstaat er ruimte om grotere en zwaardere vrachtvliegtuigen van het overvolle Schiphol te verplaatsen naar Limburg.

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken.

Maastricht Aachen Airport mag per direct de verlengde start- en landingsbaan gebruiken.

ANP

Van onze parlementaire redactie

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft sneller dan verwacht een knoop doorgehakt. Het besluit om de baan te openen liep vertraging op vanwege blunders met geluidsberekeningen. Uit nader onderzoek blijkt dat er geen gevolgen zijn voor het eerder genomen besluiten.

Het vliegveld en de vrachtsector zijn al met elkaar in gesprek over verplaatsing van vluchten van Schiphol naar Limburg. Het kunnen laten landen van grotere vliegtuigen is daarbij een belangrijke voorwaarden.

Schiphol is op dit moment zo vol dat vrachtvervoerders vluchten moeten inleveren. Onlangs chanteerde Rusland ons land om meer start- en landingsrechten te krijgen. De crisis eindigde met uitwisseling van zogeheten slots door KLM.

Lees meer over