Nieuws/Financieel

Column: Meeliften met topbelegger in Schaeffler

Door hendrik oude nijhuis

Schaeffler

Schaeffler verscheen onlangs bij ons op de radar toen topbelegger Alexander Roepers, oprichter van het succesvolle investeringsfonds Atlantic Investment, dit Duitse bedrijf bij een recente presentatie noemde als een van zijn favorieten.

Schaeffler

Schaeffler is wereldwijd een vooraanstaande toeleverancier aan de automobielsector (80% van de omzet) en aan de industrie (20% van de omzet). Denk bijvoorbeeld aan systemen en precisiecomponenten voor in motoren, versnellingsbakken en chassis. Wat betreft de producten ten behoeve van de industrie gaat het onder meer om hoogprecisielagers voor vliegtuigen, helikopters en raketmotoren zoals bijvoorbeeld voor de Airbus A380 en de Boeing 787 Dreamliner. De kans is groot dat in vrijwel alles wat (industrieel) beweegt wel onderdelen van Schaeffler te vinden zijn. Met circa 170 vestigingen in 50 landen beschikt Schaeffler over een wereldwijd netwerk van productievestigingen, onderzoek- en ontwikkelingsfaciliteiten en verkoopkantoren.

Beleggers lijken te veronderstellen dat Schaeffler een periode van hoge onzekerheid voor de boeg heeft, samenhangend met opmars van elektrisch en uiteindelijk autonoom rijden. Ook Schaeffler lijkt zich dat te beseffen en zet daarom fors in op nieuwe technologieën en innovatie (het grote aantal patentaanvragen vormt daarvan een indicatie). Overigens is ook nadrukkelijk opgemerkt dat het naar alle waarschijnlijkheid nog een paar decennia duurt voordat het aantal elektrische auto’s het aantal auto’s met een verbrandingsmotor overtreft. In de tussentijd profiteert Schaeffler juist van een stijgende vraag naar hybride auto’s en strenger wordende eisen met betrekking tot de uitstoot van uitlaatgassen.

Sterke marktpositie

Schaeffler is een van de grootste technologiebedrijven in familiebezit. Het bedrijf investeert veel in innovatie en deed afgelopen jaar maar liefst 2.334 patentaanvragen. Schaeffler is wereldwijd een toonaangevende, geïntegreerde toeleverancier aan de automobielsector en de industrie en de onderneming staat bekend vanwege de hoge kwaliteit van de producten.

Met merken als LuK, INA en FAG behoort Schaeffler in de aandrijfwereld tot de meest vooraanstaande leveranciers van wentellagers, lineairlagers (deze producten zijn geschikt voor heen- en weergaande bewegingen), onderhoudsproducten en services voor vrijwel alle voorkomende toepassingsgebieden in de automobielsector, de industrie en de luchtvaart. Bedrijven waar Schaeffler mee concurreert zijn Benteler Automobiltechnik, Gestamp Automocion en Hyundai-WIA Corporation.

Bedrijfscijfers en waardering

De beurswaarde van Schaeffler bedraagt EUR 9,8 miljard. Het bedrijf bezit EUR 1,1 miljard aan cash terwijl de langlopende schuld EUR 3,7 miljard bedraagt. Vanwege de vrije cashflow die behoorlijk sterk te noemen is, typeren wij de balans desalniettemin als sterk.

Schaeffler heeft bijna 90.000 medewerkers en behaalde afgelopen jaar een omzet van EUR 13,3 miljard (in Europa werd 53% van de omzet behaald, in Azië 11%, in China 15% en in Noord- en Zuid-Amerika samen 21%). Over de genoemde omzet realiseerde Schaeffler afgelopen jaar een winst van EUR 859 miljoen.

Op basis van een waardering van tien keer het verwachte bedrijfsresultaat per aandeel in 2018 (EUR 2,20) hanteert Atlantic Investment een koerdoel voor Schaeffler van EUR 22 per aandeel op een termijn van 12 tot 18 maanden. De door Syb van Slingerlandt gemaakte waardering en zijn overwegingen vindt u hier terug.

De opmars van elektrisch rijden

Een ontwikkeling waar Schaeffler naar verwachting sterk van zal profiteren is de sterke toename van het aantal hybride auto’s. Eveneens gunstig voor Schaeffler is strenger wordende regulering ten aanzien van uitstoot van uitlaatgassen. Schaeffler levert immers met allerlei precisieproducten een belangrijke bijdrage aan een lager brandstofverbruik. Bovendien zorgen allerlei innovatieve, aan aandrijving gerelateerde componenten en systemen van Schaeffler voor verhoging van het rijcomfort.

Een andere kans – en nadrukkelijke uitdaging eveneens – vormt het verkrijgen van een aantrekkelijke positie als toeleverancier van elektrische auto’s. Op langere termijn is voorstelbaar dat de switch naar elektrische auto’s impact op de winstgevendheid van Schaeffler heeft, maar voor een prognose is het volgens bestuursvoorzitter Rosenfeld nog te vroeg. Vooralsnog geldt dat Schaeffler meer dan de helft van de omzet behaalt uit componenten voor verbrandingsmotoren.

Benadrukt is dat Schaeffler reeds veel investeert in elektrische aandrijvingen. Dit niet zozeer direct voor volledig elektrische voertuigen, want die zullen naar verwachting in 2030 pas een bescheiden 10% van de markt vormen zoals blijkt uit recent onderzoek van zakenbank Morgan Stanley. Maar het marktaandeel van hybride voertuigen (verbrandingsmotor en batterijen) zal volgens de prognoses in hetzelfde onderzoeksrapport stijgen van de huidige 3% tot circa 40% in 2030. Schaeffler zal hier naar verwachting optimaal van profiteren omdat het bedrijf voor beide typen motoren alle benodigde aandrijvingen kan leveren.

Het belangrijkste aandachtspunt vormt zoals gesteld de opmars van volledig elektrisch rijden. Vooralsnog is onduidelijk in hoeverre Schaeffler de huidige goede positie als toeleverancier van autofabrikanten van auto’s met een verbrandingsmotor (auto’s die rijden op benzine of diesel maar eveneens auto’s met een hybride motor) zal weten te behouden wanneer auto’s volledig elektrisch worden. Om eveneens op deze nieuwe markt een goede positie te krijgen investeert Schaeffler stevig in onderzoek en ontwikkeling en worden bovendien zo nu en dan overnames gedaan.

Opgemerkt is overigens dat het wereldwijde aantal auto’s met een verbrandingsmotor naar verwachting pas piekt tussen 2030 en 2035. Pas tussen 2045 en 2050 zal het aantal auto’s dat op batterijen rijdt naar verwachting het aantal auto’s met een verbrandingsmotor overtreffen. Ander punt van aandacht dat we evenmin onvermeld willen laten is dat Schaeffler actief is in een sector die behoorlijk cyclisch is.

Management

Over het management van Schaeffler zijn we redelijk te spreken. De familie Schaeffler heeft nog 75% van het bedrijf in handen alsook 100% van de stemrechten. Er is kortom sprake van een beursgenoteerd familiebedrijf en daarbij geldt nogal eens dat er veel oog is voor innovatie en onderzoek en ontwikkeling gericht op de langere termijn.

Bestuursvoorzitter van Schaeffler is Klaus Rosenfeld (51 jaar; totale jaarvergoeding EUR 4,7 miljoen). Rosenfeld is sinds 2004 voor Schaeffler werkzaam, aanvankelijk als CFO (Chief Financial Officer) toen hij door middel van een aantal complexe transacties de kapitaalstructuur geoptimaliseerd heeft. Voor 2004 heeft Rosenfeld belangrijke functies gehad (waaronder CFO) bij de Duitse bank Dresdner Bank.

Alexander Roepers stelt dat slechte communicatie met beleggers van dit pas zo’n twee jaar beursgenoteerde bedrijf een belangrijke verklaring vormt voor de vermeende onderwaardering. Atlantic Investment bemoeit zich actief met Schaeffler om dit aspect te verbeteren en andere beleggers kunnen zo bezien meeliften op de inspanningen van Roepers’ Atlantic Investment.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in ‘s werelds beste beleggers. Hij is medeoprichter van Beterinbeleggen.nl en via de site WarrenBuffett.nl is zijn bestseller over Warren Buffett gratis beschikbaar. Deze analyse is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen. Auteur heeft zelf aandelen Schaeffler AG in bezit.

Lees meer over