Financieel/Geld

Klant krijgt geen uitleg over schuld

Door Redactie DFT

Energiebedrijf Essent gaat zijn incassoprocedure onder de loep nemen na flinke kritiek van de rechter. Het was voor een klant onder meer onduidelijk waar zijn schuld mee te maken had.

De rechter vindt dat er ‘ernstig tekort is geschoten’ in het onderbouwen van de vordering, meldt dagblad De Limburger. De gebrekkige informatie werd geleverd door het Zweedse Hoist Kredit AB, het bedrijf aan wie Essent op grote schaal vorderingen van oud-klanten verkoopt.

„In plaats van de moeite te nemen een radeloze consument uitleg te geven over de inhoud van een nota of de betekenis van een betaling, kiest de schuldeiser ervoor slechts te herhalen dát er een schuld is”, oordeelde de rechter die ook Essent en het ingeschakelde incassobedrijf GGN verantwoordelijk acht.

Sinds 2014 kreeg Hoist in vijf andere zaken soortgelijke kritiek. Enkele keren verweet de rechter het bedrijf zelfs onwaarheden te verkondigen. De klanten hoefden de rente- en incassokosten niet meer te betalen en in sommige gevallen werd ook de hoofdvordering weggestreept.