Nieuws/Financieel

Nespresso doorstaat aanval op koffiemarkt

Door Harry van Gelder

Topman Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland.

Topman Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland.

Foto Nespresso

Amsterdam - Nespresso heeft vooralsnog weinig te lijden van de aanval die koffieproducent Jacobs Douwe Egberts (JDE) onlangs inzette op de markt van de eenkopskoffies.

Topman Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland.

Topman Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland.

Foto Nespresso

Dit is de snelst groeiende categorie op de Nederlandse koffiemarkt van naar schatting €800 miljoen.

,,We groeien nog steeds’’, zegt directeur Mark Ruijgrok van Nespresso Nederland. ,,Vooral in de zakelijke markt groeien we hard. Consumenten drinken thuis kwaliteitskoffie en dat verwachten ze nu ook in de horeca en op kantoor.’’

Alleenheersers

Jarenlang was Nespresso (25 jaar in Nederland) de absolute alleenheerser op dit gebied. Nespresso was een goudmijn voor Nestlé, en is dat eigenlijk nog steeds. Het Zwitserse koffiebedrijf wist door de voorgepakte Nespresso-cupjes de prijs van een kopje koffie op te tillen van een paar cent per (filter)kopje naar rond de 35 cent per Nespresso-kopje. Cijfers geeft het bedrijf niet, maar volgens kenners zou Nespresso tegen de €3 miljard omzetten in 64 landen.

Nu de patenten zijn verlopen, openen concurrenten als Jacobs Douwe Egberts de aanval. JDE bracht onlangs koffie in aluminiumcups in de schappen van de supermarkten. ,,Dit bevestigt aanvankelijk onze goede keuze. Aluminium houdt de koffie vrij van licht, lucht en vocht. De koffie behoudt daardoor zijn kwaliteit’’, zegt Ruijgrok.

Investeringen

Het gaat echter niet alleen om de verpakking, zegt de topman. ,,Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de koffie.’’ En om die te verbeteren haalt Nespresso volgens Ruijgrok werkelijk alles uit de kast. ,,Voor premium koffie is het belangrijk dat de kwaliteit constant is. We onderscheiden ons door te investeren in innovatie, kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we door betrokken te zijn bij elk onderdeel in de keten. Wij hebben een rechtstreekse relatie met 70.000 koffieboeren, die we helpen de kwaliteit van het product te verbeteren. We betalen daarvoor 30 tot 40% boven de marktprijs.’’

Anders dan JDE wil Ruijgrok niet met zijn Nespresso in de supermarkten liggen. ,,Voor ons is het belangrijk dat we direct contact met de klant houden. Dat we weten wat hij bestelt, zodat we hem kunnen informeren over nieuwe producten en speciale acties. Ook wil ik dat Nespresso altijd beschikbaar is, zodat je het op elk gewenst moment kunt ontvangen. Als je tegenwoordig bij ons voor 12.00 uur bestelt, heb je het pakket in heel Nederland ’s avonds al in huis. Als je Nespresso in supermarkten stalt, dan geef je het product eigenlijk uit handen. Dat willen wij niet.’’

’Emotie’

Wel opent Nespresso steeds meer eigen boutiques, waar consumenten koffie kunnen kopen of terecht kunnen met vragen. Inmiddels zijn het er 18 in Nederland. ,,Koffie is emotie. Dat wil mensen ruiken en voelen’’, zegt Ruijgrok

Vanaf het begin van de lancering eind vorige eeuw was het duidelijk dat Nespresso een premium merk moest worden, bedoeld voor de mensen die bovengemiddeld verdienen en in koffie geïnteresseerd zijn.

De drijvende kracht achter de grote groei van Nespresso was de Volendammer Henk Kwakman. Hij vond dat Nespresso ‘de Armani van de koffie' moest worden, de beste koffie in fraai ontworpen verpakkingen, cups en machines.

Steun boeren

,,Dat is nog steeds de basis van ons succes’’, zegt Ruijgrok, die er nu graag duurzaamheid aan toe wil voegen. ,,Duurzaamheid hoort bij ons businessmodel, anders kunnen we niet groeien.’’

Zo helpt Nespresso bijvoorbeeld boeren in Colombia met een pensioenstelsel en met het beheersen van de watervoorraad. Ook recyclet het de cups. ,,In dat laatste stoppen we bijna een miljoen per jaar in Nederland met een eigen recyclelijn en een retoursysteem. We doen nu een proef om van cupjes nieuwe cupjes te maken.”

,,Aluminium is oneindig recyclebaar. Van de geproduceerde hoeveelheid aluminium is nog 75% aanwezig’’, zegt Ruijgrok.

,,Een op de vijf mensen in ons land geeft zijn lege cups mee terug. Ik zou dat cijfer graag verder omhoog zien gaan.’’