Financieel/Geld

Halvering aantal ’klassieke klanten’, factuur 83% (!) hoger

Tele2 maakt vast bellen fors duurder

Door Martijn Klerks

Een steeds kleinere groep consumenten heeft een los abonnement voor vaste telefonie, zonder internet of televisie.

Een steeds kleinere groep consumenten heeft een los abonnement voor vaste telefonie, zonder internet of televisie.

Foto Dijkstra bv

Amsterdam - Meerdere klanten met vaste telefonie van Tele2 hebben deze week te horen gekregen dat ze per 1 oktober fors meer moeten betalen. In zeker één geval, bekend bij De Telegraaf, wordt het abonnementsgeld met maar liefst 83% verhoogd, van twee naar ruim vier tientjes per maand.

Een steeds kleinere groep consumenten heeft een los abonnement voor vaste telefonie, zonder internet of televisie.

Een steeds kleinere groep consumenten heeft een los abonnement voor vaste telefonie, zonder internet of televisie.

Foto Dijkstra bv

Een andere klant van de telecomaanbieder – die juist bekendstaat als prijsstunter – moet vanaf 1 oktober liefst 43% meer betalen voor de vaste telefoonaansluiting.

Volgens een webcare-medewerker van het Zweedse bedrijf is de verhoging het gevolg van een „technische wijziging die vooral voor ons zichtbaar en merkbaar is”.

Die ’technische wijziging’ is de daling van het aantal klanten met vaste telefonie, verklaart een woordvoerder van Tele2. „Het aantal klanten met alleen vaste telefonie is in een jaar tijd met 50% gedaald. De kosten per klant om de dienst te onderhouden nemen toe, en we zijn helaas genoodzaakt die stijging door te berekenen.”

Volgens Kamiel Albrecht van onderzoeksbureau Telecompaper is er nog een reden: „Tele2 gebruikt het kopernetwerk van KPN, en dat gaat uiteindelijk verdwijnen. Ik kan me voorstellen dat ze de klanten die nu nog een koperaansluiting hebben, zonder internet of tv via Tele2, op breedband willen overzetten.”

De tariefsverhoging geldt dan ook niet voor klanten die naast vast bellen ook tv of internet hebben bij Tele2. Het wordt volgens de zegsman van het bedrijf goedkoper om „naar een moderne dienst over te stappen”.

Klanten hoeven het nieuwe tarief van Tele2 niet te slikken. Consumenten hebben bij een tariefaanpassing het recht om over te stappen. „Bijvoorbeeld naar KPN”, zegt Ben Woldring van vergelijkingssite Bellen.com. „Daar kost vaste telefonie €25,50 per maand.”

Door Martijn Klerks