Financieel/Partnercontent
Get into the FUTURE
Gesponsord
TMG is founding partner en exclusieve mediapartner van SingularityU The Netherlands, omdat we het gedachtegoed van SingularityU NL omarmen. SingularityU NL is de autoriteit op het gebied van technologieën die onze maatschappij in rap tempo veranderen. Kunstmatige intelligentie, blockchain, nano- en gentechnologie, 3D-printing, neuroscience: technologieën die exponentieel groeien en sectoren als zorg, financiën, voedsel, wonen en energie in toenemende mate beïnvloeden. De Financiële Telegraaf brengt samen met SingularityU NL een crossmediaal concept: Get Into The FUTURE.

‘Alles is straks in de cloud’

CEO Erik van der Meijden: “Je moet je bedrijf steeds opnieuw blijven uitvinden.”

CEO Erik van der Meijden: “Je moet je bedrijf steeds opnieuw blijven uitvinden.”

Femmy Weijs

CEO van softwarebedrijf Exact, Erik van der Meijden, werd gegrepen door het gedachtegoed van futuroloog Raymond Kurzweil, een van de oprichters van Singularity University. Van der Meijden gelooft dat alle processen digitaal worden. Alles gaat in de cloud.

CEO Erik van der Meijden: “Je moet je bedrijf steeds opnieuw blijven uitvinden.”

CEO Erik van der Meijden: “Je moet je bedrijf steeds opnieuw blijven uitvinden.”

Femmy Weijs

Waarom de focus op cloud-technologie?

“Toen ik hier net begon heb ik vol op deze technologie ingezet, al kleefden daar ook risico’s aan. Maar ik geloof in aanval als beste verdediging. Ik was ervan overtuigd dat de cloud als technologie absoluut dominant zou worden, en dat blijkt nu ook. De ontwikkeling is in volle gang. Bedrijven die hier niet in meegaan, zullen de boot echt missen. Alles zit straks in de cloud. Het biedt ons de mogelijkheid om software online aan te bieden aan ondernemers. De klassieke manier van software aanbieden houdt in dat de klant aan de slag gaat met een bepaalde software die separaat wordt geïnstalleerd en aangepast aan specifieke behoeften. In de cloud is dit centraal geregeld. Alle klanten werken met hetzelfde softwarepakket dat continu wordt geüpdatet. Dat geeft een totaal andere dynamiek en een enorm bereik. Door in de cloud-technologie te investeren en de wereldmarkt als domein te kiezen, hebben we een sterke marktpositie.”

Wat is de rol van technologie in de toekomst?

“We bedienen meer dan 300.000 klanten. Het overgrote deel, zo’n 280.000, zit nu in de cloud. Dat aantal blijft groeien. Elke 10 minuten krijgen we weer een extra klant in de cloud. Ik zie voor me dat dat ook andersom kan: elke minuut 10 klanten erbij. Dat is een factor 100 beter. Dat lijkt onmogelijk als je ervan uitgaat dat je daar ook 100 keer meer werk aan hebt, maar dat is een lineaire gedachtegang. Bij de Singularity-gedachte gaat het niet om lineaire, maar om exponentiële groei. De cloud is een voorbeeld van een disruptive technology; een technologie die onze samenleving opschudt. Ons softwareplatform is gepositioneerd als een digital business platform. Ondernemingen kunnen gebruikmaken van ons wereldwijde platform en zo zelf sterk groeien. Zij kunnen zich richten op het faciliteren van die groei en hoeven zich niet meer bezig te houden met bijvoorbeeld software- vernieuwingen en andere zaken. Uiteindelijk worden alle processen digitaal: administratieve taken, maar bijvoorbeeld ook leningen aanvragen. Doordat wij de benodigde informatie hebben van de klant, kunnen we zo’n proces enorm versimpelen en versnellen.”

Hoe kan Exact exponentieel blijven groeien?

“Onze toekomst ligt in het ondersteunen van het mkb op wereldschaal. We focussen nu op groei in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Tegelijk onderzoeken we een mogelijke uitbreiding naar de Chinese markt, de grootste mkb-markt ter wereld. Een markt die op een heel andere manier georganiseerd is. China heeft een gigantische economische ontwikkeling doorgemaakt. De professionaliteit van de administratie ligt vaak op een lager niveau, terwijl op andere vlakken juist veel vooruitstrevender wordt gewerkt. Denk aan WeChat, ooit opgezet als instant messenger platform. Dit is uitgegroeid tot een platform waarmee betalingen kunnen worden gedaan, taxi’s en hotels worden geboekt. Er is een heel ecosysteem omheen ontwikkeld dat waarde toevoegt voor gebruikers. Die aanpak sluit goed aan op wat wij met ons Digital Business Platform willen bereiken.”

Is automatisering de oplossing?

“Boekhouden vindt niemand leuk, ook ondernemers niet. Automatisering is de schakel, bijvoorbeeld door middel van robotic accounting. De software kan op basis van historie of gestuurde aannames zelf bepalen waar bepaalde kosten geboekt moeten worden. Zo automatiseer je dat proces steeds verder. In de toekomst wellicht met blockchain (de datastructuur achter het Bitcoin-netwerk, red.) maar ook dat is weer een volgende stap in het proces.”

Hoe gaat de cloud het werk van ondernemers beïnvloeden?

“Een bedrijf moet zo eenvoudig mogelijk worden ingericht, zonder dat er beperkingen ontstaan als het bedrijf groeit. We hebben onderzocht wat de grootste problemen van ondernemers zijn ten tijde van groei. Een groot deel van de startende ondernemers haalt de eerste vijf jaar niet. Ze komen veel obstakels tegen, zoals financiering, klantenwerving en toegang tot kennis en resources. Op al die gebieden kunnen wij met onze oplossingen ondersteuning bieden. Cloudtechnologie is daarbij essentieel, al hoeven onze klanten daar niet veel van te merken. Zij krijgen via ons simpelweg toegang tot banken, nieuwe klanten en kennis. De technologie draait op de achtergrond en wij zorgen ervoor dat alles optimaal werkt.”

Hoe ga je als ondernemer het beste om met de hoeveelheid techniek die op ons afkomt?

“Het idee van Singularity dat technologieën elkaar versterken, is zo prikkelend dat het voor de uitvoerbaarheid van vandaag de dag misschien te veel is. Maar het moet niet ontmoedigen om bepaalde stappen te zetten. Een ondernemer met een goed idee moet altijd in staat zijn om succes te boeken. Tijdens de realisatie van je droom dien je maximaal gebruik te maken van de mogelijkheden, zodat je niet in valkuilen trapt. Het is belangrijk dat je onderdeel wordt van een ecosysteem dat die valkuilen voor een groot deel wegneemt. Houd daarbij in je achterhoofd dat bepaalde elementen heel sterk kunnen veranderen en je je bedrijf vaak moeten aanpassen. Je moet je bedrijf steeds opnieuw blijven uitvinden.”