Nieuws/Financieel

Analyse

Triest einde

— null

Door Yteke de Jong

Een Alitalia - en een KLM- toestel naast elkaar op luchthaven Schiphol.

Een Alitalia - en een KLM- toestel naast elkaar op luchthaven Schiphol.

ANP

Amsterdam - Dat KLM gaat vliegen op luchthaven Malpensa bij Milaan is een verdrietige tijding. Gisteren maakte KLM bekend dat dit het gevolg is van het verbreken van de zakelijke banden met Alitalia. Daarom moet ze luchthaven Linate, dat dichter bij Milaan ligt, verlaten en de landingsslots teruggeven aan Alitalia.

Een Alitalia - en een KLM- toestel naast elkaar op luchthaven Schiphol.

Een Alitalia - en een KLM- toestel naast elkaar op luchthaven Schiphol.

ANP

Een triest einde van wat ooit eind jaren ’90 hoopvol begon, toen KLM Alitalia over wilde nemen. Tot een paar jaar geleden had KLM nog een 25%-belang in de altijd verliesgevende Italiaanse dochter, maar liet dat verwateren toen het Arabische Etihad eigenaar werd van Alitalia.

Vervelend, zou men kunnen denken als gisteren ook niet verschillende buitenlandse media melding maakten van het feit dat Etihad nu zou willen fuseren met Lufthansa. In december spraken volgens Der Spiegel de twee nog over een belang van 10%, maar vandaag zou een fusie aan de orde zijn.

Het gaat ineens wel heel erg snel. Etihad, begin 2013 op Schiphol gelanceerd als strategische partner van KLM, gaat dan definitief in zaken met de grote concurrent van Air France KLM. Alitalia zou in dit geheel worden aangeboden aan de Duitsers om tot een deal te komen.

Dit is een dubbel verlies, want de Italiaanse markt gaat deels verloren én de Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie heeft geen Arabische partner in de mondiale consolidatieslag.

Misschien is er nog een kleine kans voor KLM. Etihad gold altijd als een kandidaat om het kroonjuweel KLM aan over te doen, mocht het geld op zijn bij Air France KLM. Dat moment lijkt niet ver meer, nu het voorlopig niet lukt om de onderhoudsdivisie van Air France KLM te verzelfstandigen en te verkopen om de schuldmuur te slijten. De marktwaarde van de onderhoudstak wordt geschat op minimaal €1 miljard, waar voor KLM altijd zo rond €1,5 miljard wordt becijferd.

Als Etihad KLM wil hebben, dan loopt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij het risico dat ze wordt ondergebracht bij Lufthansa Groep, net als eerder gebeurd is met Austrian, Brussels Airlines en Air Berlin. KLM wil echter geen ’feeder’ van Frankfurt te worden om de intercontinentale vluchten van Lufthansa te vullen.

Het is daarom te hopen dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta nog langskomt om KLM binnen te hengelen. Delta werkt nu al nauw samen met Air France KLM. En het belangrijkste: met de Amerikanen kunnen KLM en dus Schiphol de broodnodige internationale connecties voor Nederland behouden.