Nieuws/Financieel

'Versterk positie consumenten in de zorg'

De consument moet een sterkere positie krijgen tegenover zorgaanbieders. Dat vindt een zestal patiënten- en consumentenorganisaties, dat een beroep doet op de Eerste Kamer om het Wkkgz-wetsvoorstel aan te nemen.

Het wetsvoorstel Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) wordt dinsdag 29 september behandeld in de Eerste Kamer. De organisaties, waaronder de Consumentenbond, zetten in een gezamenlijke brief uiteen hoe de Wkkgz de positie van de consument versterkt.

Zorgaanbieders moeten verplicht informatie verstrekken over de aangeboden zorg en de effecten van de behandelingen, en moeten incidenten melden bij patiënten. Er moet vervolgens ook worden toegezien dat klachten en geschillen beter worden afgehandeld.

De regelgeving moet ook gelden voor cosmetische zorg en alternatieve zorg.

Jarenlange onderhandelingen

De Wkkgz werd in 2013 aangenomen in de Tweede Kamer, maar zorgaanbieders blijven de invoering van de wet ter discussie stellen. In totaal lopen de onderhandelingen over nieuwe regelgeving in de zorg al acht jaar.

Bart Combée, directeur Consumentenbond,: ‘Sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars hun positie steeds verder versterkt. Het is nu hoog tijd dat ook consumenten een vuist kunnen maken’.

Lees meer over