Financieel/Nieuws

Inkomsten op agenda WhatsApp

ANP XTRA

AMSTERDAM - De directie van WhatsApp, ontwikkelaar van de gelijknamige chatapplicatie, heeft voor het eerst een operationeel directeur aangesteld. Matt Idema, voorheen werkzaam bij moederbedrijf Facebook, moet de weg richting significante inkomsten aanwijzen.

ANP XTRA

Van een onzer verslaggevers

De chatapp werd in 2014 voor $19 miljard overgenomen door het sociale netwerk, maar ook toen was nog niet duidelijk hoe WhatsApp voor omzet ging zorgen. Het businessmodel in de eerste jaren draaide om een abonnementsmodel. Gebruikers mochten de dienst een jaar lang gratis gebruiken, waarna €0,99 per jaar werd gevraagd. In 2016 is dat model afgeschaft.

Het complete takenpakket van Idema is nog niet bekend, maar het bedrijf heeft wel aangegeven dat hij de verantwoordelijkheid heeft gekregen over de te volgen strategie om omzet te genereren.

Die is al in grove lijnen uitgezet door oprichter Jan Koum. In een blog die hij plaatste na het afschaffen van abonnementen liet hij weten dat WhatsApp onderzoek doet naar manieren om bedrijven te helpen bij het inzetten van de chatdienst.

Hoewel de dienst al door veel bedrijven wordt ingezet - zoals Coolblue en Hello Fresh - is het idee dat zij tegen betaling betere mogelijkheden kunnen krijgen om klachten en vragen te verwerken.

Voor advertenties tussen appjes hoeven klanten volgens Koum niet te vrezen: „Natuurlijk zullen mensen zich afvragen hoe we WhatsApp draaiende houden zonder abonnementskosten en of afschaffing betekent dat we advertenties zullen introduceren. Het antwoord is ’nee’.”