Financieel/Geld

Grensregio naar Berlijn om actie te voeren

Burgemeesters tegen tolplannen

Door Jan Colijn

Vijf burgemeesters – drie uit Nederland en twee uit Duitsland – gingen gezamenlijk de Duitse hoofdstad om hun ongenoegen te laten blijken. Bij de Brandenburger Tor ontvouwden ze hun spandoek.

Vijf burgemeesters – drie uit Nederland en twee uit Duitsland – gingen gezamenlijk de Duitse hoofdstad om hun ongenoegen te laten blijken. Bij de Brandenburger Tor ontvouwden ze hun spandoek.

Foto Duitslandnieuws.nl

LOSSER/BERLIJN - Nederlandse en Duitse burgemeesters uit de Twentse grensregio trokken gisteren gebroederlijk naar Berlijn om actie te voeren tegen de veelbesproken Duitse tolplannen. Daarbij ontvouwden ze een spandoek aan de voet van de Brandenburger Tor.

Vijf burgemeesters – drie uit Nederland en twee uit Duitsland – gingen gezamenlijk de Duitse hoofdstad om hun ongenoegen te laten blijken. Bij de Brandenburger Tor ontvouwden ze hun spandoek.

Vijf burgemeesters – drie uit Nederland en twee uit Duitsland – gingen gezamenlijk de Duitse hoofdstad om hun ongenoegen te laten blijken. Bij de Brandenburger Tor ontvouwden ze hun spandoek.

Foto Duitslandnieuws.nl

„Om de Duitse regering ervan te doordringen hoe wij in Nederland tegen deze maatregel aankijken”, aldus burgemeester Michael Sijbom, die geldt als stuwende kracht achter het Nederlandse verzet.

Michael Sijbom van het Twentse Losser, Theo Schouten van Oldenzaal en Ineke Bakker van Dinkelland en hun Duitse ambtgenoten van Nordhorn en Bad Bentheim stapten gisteren op de trein naar de Duitse hoofdstad, gewapend met spandoeken.

In Berlijn voerden ze gisteren gesprekken met parlementariërs van de regeringspartijen CDU en SPD. Sijbom: „We hebben het er onder meer met de Duitse partijen over gehad hoe we verder nog actie kunnen ondernemen. Ze vroegen ons nadrukkelijk om vanuit Nederland druk uit te blijven oefenen.”

In de Duitse plannen komt het erop neer dat buitenlandse automobilisten vanaf 2018 tol moeten betalen voor het gebruik maken van de Duitse Autobahnen. Aanvankelijk sprak de EU haar veto hierover uit, omdat dit discriminerend zou zijn richting niet-Duitse automobilisten. De EU gaf onlangs echter toch haar zegen aan de plannen. Verkeersminister Schultz heeft intussen opheldering geëist waarom ’Europa’ nu alsnog instemt met de tolplannen en kondigde eerder al aan de maatregel aan te zullen vechten bij het Europese Hof.

Als de tolplannen worden doorgezet, verwachten Sijbom en zijn ambtgenoten verstrekkende gevolgen voor zowel de grensregio als de algehele Nederlandse exportsector. Eerder al pleitten ze daarom voor een ’tolvrije’ zone langs de grens, ook al omdat Nederland ooit heeft meebetaald aan ’de 31’, de belangrijke Duitse verbindingsweg ter hoogte van Noord-Nederland.

Dat er geen juridische beletsels meer zijn, maakt de actievoerende burgemeesters niet minder strijdbaar. Sijbom: „We blijven strijden tot de laatste snik: zolang we zelf nog geen tol hebben moeten betalen, blijven we actievoeren.”

Door Jan Colijn