Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Yeelen Knegtering van Klippacast

Papier overbodig voor kassabon

Door Gabi Ouwerkerk

Vlnr. Pieter-Paul van der Meer, Mark Doggen, Yeelen Knegtering en Robert-Jan Verheggen.

Vlnr. Pieter-Paul van der Meer, Mark Doggen, Yeelen Knegtering en Robert-Jan Verheggen.

GRONINGEN - Een bureau bezaaid met bonnetjes luidde drie jaar geleden het begin in van KlippaCast. Een jong Gronings techbedrijf dat het mogelijk maakt kassabonnen in winkels digitaal op de smartphone van de klant aan te bieden.

Vlnr. Pieter-Paul van der Meer, Mark Doggen, Yeelen Knegtering en Robert-Jan Verheggen.

Vlnr. Pieter-Paul van der Meer, Mark Doggen, Yeelen Knegtering en Robert-Jan Verheggen.

Het overvolle bureau was van Klippacast-oprichter Yeelen Knegtering. De destijds nog werkstudent vroeg zich af waarom het in dit digitale tijdperk nog nodig was om kassabonnen uit te printen. Samen met zes vrienden, allen met een achtergrond in de ICT, besloot hij een oplossing te bedenken.

„We zijn begonnen met een scan-app waarbij consumenten de bonnetjes zelf één voor één met hun smartphone moesten inscannen. Deze app heeft zo’n vijftienduizend gebruikers, maar we wilden het nog makkelijker maken.”

Het team is vervolgens op zoek gegaan naar een manier om de digitale bonnetjes na het afrekenen automatisch in de smartphone te krijgen. „We wilden een universele oplossing maken die op elk kassasysteem zou werken, vandaar dat we voor een hardwarematige oplossing hebben gekozen.”

Retailers kunnen voor minder dan €100 een speciaal kastje kopen dat ze aan de kassa verbinden. Tijdens het afrekenen stuurt dit kastje de bon draadloos via bluetooth of NFC naar de klant. Op dit moment verschijnt de bon nog in de speciale Klippa app, maar Knegtering hoopt dat deze in de toekomst automatisch in de bankapp van de klant wordt opgeslagen. „We zijn daarover met diverse banken in gesprek.”

Klippacast richt zich in eerste instantie op de retailmarkt. „Vanwege de garantietermijn en de mogelijkheid tot ruilen is het belangrijk dat je als consument bonnen bewaart. We praten met een aantal grote ketens. Binnen twee jaar moet het heel gewoon zijn dat je in stadscentra in meerdere winkels de kassabon digitaal krijgt.”

Op dit moment kijkt het team naar extra toegevoegde waarde. „We zouden mensen er bijvoorbeeld op kunnen wijze dat de garantie bijna verloopt of ze helpen met hun bestedingspatroon door op goedkopere opties te wijzen.”