Nieuws/Financieel

Easyjet beraadt zich op stappen

Door Yteke de Jong

Amsterdam - Easyjet beraadt zich op eventuele stappen richting Schiphol en KLM. Gisteren bleek uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dat de KLM en Schiphol te nauw samenwerkten. Daarmee zijn concurrenten als EasyJet en Emirates benadeeld.

“We zullen het onderzoek bestuderen en dan kijken of we tot vervolgstappen komen. De uitspraak is helder. Meer keuze leidt tot lagere prijzen”, zegt een woordvoerder van EasyJet. Emirates bestudeert de uitspraak, meldt een woordvoerder. “We zullen blijven bijdragen aan de luchtconnectiviteit tussen Amsterdam, Dubai en de rest van ons netwerk.”

De ACM zet met het onderzoek een streep door een akkoord uit 2013 tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Schiphol en KLM. Na jaren van ruzie werd toen vastgelegd dat Schiphol investeringen en tarieven moest afstemmen met haar grootste klant, om het gedeelde Nederlandse economische belang te borgen. KLM wilde Schiphol onder meer afhouden van investeringen die niet ten goede kwamen aan de luchthavenoperatie, zoals in bijvoorbeeld een hotel. In de praktijk bleek dit een akkoord echter een papieren tijger.

Easyjet beklaagde zich een aantal jaar geleden over het hoge tarief op Schiphol. De Britse luchtvaartmaatschappij vond dat het prijsverschil van destijds €12 tussen overstappende en uitstappende passagiers te hoog was. KLM genoot daarmee een voordeel, vond EasyJet, die uitsluitend passagiers vervoert die uitstappen op Schiphol. Uiteindelijk vestigde de vliegmaatschappij in 2015 een basis op de nationale luchthaven, die inmiddels 9 vliegtuigen telt. Daar hielp mee dat luchthaven de tarieven verlaagde in de afgelopen jaren omdat ze zelf fors wilde groeien.

KLM en Schiphol mogen voortaan niet meer investeringen, tarieven en marketingbeleid op elkaar afstemmen van de ACM. Hoe dat in de praktijk moet uitwerken is nog onbekend. KLM en Schiphol trekken soms bijvoorbeeld vanuit Nederland samen op bij marketing in bijvoorbeeld China. Investeringsbeslissingen die soms honderden miljoenen bedragen, moeten gedragen worden door de grootste klant KLM, die het overstapknooppunt op Schiphol met haar vluchten verzorgt.

Bronnen rondom KLM melden dat overleg over tarieven tussen Schiphol en KLM over de tarieven ondanks de bezwaren van de ACM worden geregeld in de luchtvaartwet. Schiphol reageert niet op vragen hoe de ACM-maatregelen in de praktijk zullen werken.

KLM blokkeerde de komst van een lounge van Emirates op kop van de G-pier, omdat de locatie niet goed gekozen was. Daar ging KLM destijds voor liggen, omdat ze de locatie niet gunstig vond en de inspanning richting Emirates met één vlucht te groot vanuit de staatsdeelneming Schiphol. Opmerkelijk genoeg is er geen boete uitgedeeld. „Er is geen overtreding vastgesteld. De maatregelen zijn genomen in de toekomst mededingingskwesties te voorkomen”, zegt een woordvoerder van de ACM.

Uit het onderzoek blijkt dat de ACM bang is dat de ticketprijzen niet laag genoeg zijn. Er is sprake van moordende concurrentie is in de luchtvaart. Alle luchtvaartmaatschappijen doen mee aan de prijzenslag om hun vliegtuigen maar vol te krijgen.