Nieuws/Financieel

Heathrow zet de aanval in op Schiphol

Door Yteke de Jong

Luchthaven Heathrow in zet de aanval in op Schiphol, door een drastische verlaging van het havengeld. De prijs voor vertrekkende binnenlandse passagiers zakt met maar liefst 35% van £ 29,59 naar £ 19,59, zo bevestigt een woordvoerder van Heathrow tegenover De Telegraaf. Hiermee wil de luchthaven 1,7 miljoen passagiers weglokken van andere luchthavens waarvan Schiphol de belangrijkste is. Dat heeft jaarlijkse 7 miljoen Britse reizigers.

Traditioneel vlogen veel Britten uit het noorden van Groot-Brittannië via Schiphol, om het drukke en chaotische Heathrow te vermijden. Maar sinds de prijsvechters uit het Midden-Oosten, zoals Emirates, zelf hun passagiers ophalen in Birmingham en Manchester, staat er druk op de reizigersstromen richting Heathrow én Schiphol.

Daarbij timmeren Emirates en EasyJet aan de weg op andere luchthavens bij Londen, Gatwick en Luton. Bovendien opende EasyJet onlangs een basis op Schiphol.  ´Door de prijsverlaging willen we de Britten laten zien dat ze ook via Heathrow kunnen vliegen´, zegt een woordvoerder van de luchthaven.

'Ik wens die reizigers veel succes, met dan straks nog meer vertragingen op Heathrow', zegt president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol in een reactie op de prijsverlaging van de Londense luchthaven.

Met de de prijsverlaging speelt Heathrow luchtvaartmaatschappij British Airways in de kaart, die op dit moment alleenheerser is op de luchthaven. Die kunnen het prijsvoordeel weer verwerken in de tickets voor intercontinentale vluchten.

Hoewel Heathrow qua capaciteit vol is, wil de luchthaven met de prijsverlaging ook voorsorteren op de nieuwe derde baan. Deze zomer wordt daarover een beslissing genomen. Die nieuwe baan moet ook gevuld worden, waarschijnlijk met vliegmaatschappijen voor verkeer op de kortere afstanden of vakantieverkeer.

Daarmee zorgt de Londense luchthaven voor een trendbreuk, want bijvoorbeeld Schiphol zit nog altijd op de koers om juist prijsvechters te lokken naar het nog te bouwen Lelystad. Onlangs verlaagde Schiphol de tarieven ook met 7%, die bescheiden afsteekt ten opzichte van forse korting van Heathrow.

De actie van Heathrow is niet de enige bedreiging voor de Nederlandse luchthaven, want ook de luchthavens in Istanbul en Dubai zijn met hun luchtvaartmaatschappijen bezig om reizigers weg te trekken van KLM en Schiphol.