Financieel/Geld

Online of in een koffietent, maar met adders onder het gras

Hypotheek afsluiten kan straks overal

Door Redactie DFT

Wilt u een hypotheek bij uw koffie?

Wilt u een hypotheek bij uw koffie?

Bloomberg

Rotterdam - Wie gaat er straks nog naar een chic bankkantoor om een hypotheek af te sluiten? Adviseurs gaan tegenwoordig volledig online, of verschuilen zich in een hippe koffietent.

Wilt u een hypotheek bij uw koffie?

Wilt u een hypotheek bij uw koffie?

Bloomberg

Singles die voor het eerst een huis gaan kopen, kunnen later deze week bij Fiew terecht voor een volledig geautomatiseerd online hypotheekadvies.

Ongeautoriseerd

Kost een tientje, maar dan heb je wel een uitkomst die volgens de aanbieder ’betrouwbaar en op maat’ is. Maar ook: ongeautoriseerd. Een hypotheekadviseur van vlees en bloed die nog eens naar het hele dossier kijkt, kost €790. Dat is overigens flink goedkoper dan bijvoorbeeld Rabobank. Daar kost een hypotheekadvies, mét eigen voorbereiding en zónder afsluitkosten, €1000.

Volgens prijsvergelijker Independer is een computer een betere hypotheekadviseur dan een mens. „De eerste kan objectiever advies geven”, zei ceo Coen de Ruiter in september op een congres.

Maatwerk

De opkomst van computers in de sector is niet onomstreden: belangenclubs vinden dat er te weinig ruimte maatwerk is, en merken dat veel mensen die bijvoorbeeld nu een veel hogere huur betalen dan de maandlasten voor een koophuis, toch geen hypotheek kunnen krijgen vanwege een ’computer says no’.

De Ruiter kondigde op het congres aan „binnen een paar maanden” met volledig online hypotheekadvies te komen. Die moeten de kantoren in de sector verdrijven zoals reiswebsites met reisbureaus hebben gedaan, is De Ruiters visie. „Online hypotheekadvies is een volwaardige vervanger van face-to-face-advies en gaat een grote plek in de markt veroveren.”

Latte

Jongeren die bang zijn het menselijk contact te moeten missen, kunnen nog wel op de koffie bij Hypotheek24. De adviesclub, die zich op zijn eigen site nog presenteert als ’100% online’, gaat onder het mom ’gemakkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker’ hypotheekadvies geven onder het genot van een versgezette latte macchiato.

Dat is immers wat de huiszoekende millennial wil, zegt directeur Peter Ruys. „Het traditionele hypotheekkantoor op de hoek heeft zijn langste tijd gehad, een hippe koffiebar zal deze doelgroep meer aanspreken.” In die koffiebar kunnen jongeren „eerst even laagdrempelig sparren met een specialist”, zegt Ruys, die ook daarmee zegt in een behoefte te voorzien.

Spaargeld

Dat veel jonge huizenzoekers vanwege een gebrek aan spaargeld en zonder vaste baan of überhaupt geschikte en billijk geprijsde woonruimte niet voor een hypotheek in aanmerking komen, is bij deze campagne van minder groot belang, lijkt het.

In de koffiebar van Hypotheek24 kost een adviesgesprek €350. En een latte macchiato €3.

Door Redactie DFT