Nieuws/Financieel

Gratis bier is geen succes

Door Roy Klopper

Gert Boonen ziet mensen in zijn café komen, die zonder het gratis biertegoed thuis zouden blijven. Prima, vindt de kastelein.

Gert Boonen ziet mensen in zijn café komen, die zonder het gratis biertegoed thuis zouden blijven. Prima, vindt de kastelein.

ROOIMANS, THIJS

Amsterdam - Cafébezoekers die hun pilsje willen afrekenen met het biertegoed op de vorig jaar geïntroduceerde Heineken-app, krijgen in steeds meer bars nul op het rekest.

Gert Boonen ziet mensen in zijn café komen, die zonder het gratis biertegoed thuis zouden blijven. Prima, vindt de kastelein.

Gert Boonen ziet mensen in zijn café komen, die zonder het gratis biertegoed thuis zouden blijven. Prima, vindt de kastelein.

ROOIMANS, THIJS

Kroegexploitanten door heel Nederland stoppen om uiteenlopende redenen met de vorig jaar door de brouwer met veel tamtam gepresenteerde verbindingsactie tussen de supermarkten en horeca. De voor gratis cafébiertjes inwisselbare codes die worden bijgesloten in kratten en blikjestrays, leveren uitbaters naar eigen zeggen meer ergernis op dan omzet.

Omslachtig

De gratis biertjes-actie trekt in veel etablissementen slechts jongeren aan, de verwerking van de tegoeden via de mobieltjes van de klanten wordt als omslachtig ervaren en sommige horecaondernemers zijn ontevreden over de vergoeding van de brouwerij voor de gratis verstrekte pilsjes.

Heineken zegt in een reactie dat nog altijd in circa tweeduizend horecazaken biertegoed kan worden verzilverd, maar erkent bij monde van Lisa van der Heijden dat ’logischerwijs in zo’n eerste jaar een aantal deelnemers afvalt’. Het bierconcern wil geen cijfers verstrekken over het aantal afhakers en geïnde biertegoeden.

Klachtenloket

Heineken hoopt door de gratis bier-actie thuisdrinkers naar de toog te lokken. Het systeem dreigt nu echter in het gezicht van de cafésector te ontploffen. Op sociale media melden zich geregeld boze klanten die bij deelnemende kroegen tevergeefs poogden hun pils-reserve te gelde te maken. De brouwer heeft inmiddels een klachtenloket voor gedupeerden.

Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vreest voor het gastvrije imago: „Cafés die op de deelnemerslijst staan, moeten zich wel aan de spelregels houden. En wie afhaakt, moet meteen van die lijst worden geschrapt zodat gasten weten waar ze aan toe zijn”, aldus Bernadet Naber.

Uitwerking

Jan van Kollenburg jr. van Bar le Duc in Den Bosch prijst het idee, maar ziet haken en ogen aan de uitwerking: het levert niets op. „Het tegoed wordt vaak gebruikt door gasten die ik toch al heb.”

Gert Boonen van Bar Brasserie De Boterlap in Harderwijk is wél enthousiast: „Er komen mensen in de zaak die hier anders nooit zouden binnenstappen. Maar als men zich gedraagt, is het goed.”

Lees meer over