Financieel/Partnercontent
BusinessBoost Live
Gesponsord
BusinessBoost Live is hét ondernemersevent van 2017. Op 29 november dompelen 10.000 ondernemers zich onder in verhalen van topondernemers als John de Mol en Pieter Zwart. Bestel nu je tickets.

„Al 7 miljoen mensen boekten bij ons een reis”

Door Matthijs Rijlaarsdam

Zeven miljoen. Dat is het aantal mensen dat sinds de oprichting in 2010 een reis boekte met TravelBird. Symen Jansma richtte het succesvolle bedrijf samen met Dennis Klompalberts op omdat ze een gat in de markt zagen voor een reisorganisatie die het simpel hield. “Je moet een beweging creëren waar mensen bij willen horen.” Op 29 november is Symen Jansma aanwezig tijdens BusinessBoost Live.

1. Waarom ben je gaan ondernemen?

“Ik wilde graag iets opzetten, die wens had ik altijd al. Het liefst een bedrijf waar heel veel mensen iets zouden kopen of bestellen. Waarom ik uiteindelijk in de reisbranche iets ben gestart? Reizen is natuurlijk een fantastisch product, maar ik zag hier ook gewoon een kans. Mensen hadden problemen met het vinden van vakanties. Er waren veel winkels, brochures en aanbieders. Door dit enorme aanbod is het moeilijk om een keuze te maken en zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. Wij houden het simpel. Elke dag een goede aanbieding. Het aanbod wisselt snel en is goed geprijsd.”

2. Inmiddels heb je niet meer de dagelijkse leiding over TravelBird, waarom niet?

“Het bedrijf kreeg een bepaalde omvang, waardoor ik me steeds minder bezighield met de zaken die ik leuk vind. En dat is niet de reden dat ik ondernemer ben geworden. Gelukkig zat de opvolger al in het bedrijf, dus ik heb besloten om een stapje terug te doen. Op dit moment ben ik als adviseur verbonden aan TravelBird en coach ik andere startende ondernemers.”

3. Waarom is TravelBird zo’n succes geworden?

“We hebben iets unieks in de markt gezet. Maar buiten dat, we doen er echt alles aan om mensen bij ons terug te laten komen. Het gaat ons er niet alleen om dat mensen een keer een vakantie boeken, maar elke keer opnieuw. Daarom hebben we een grote focus op tevredenheid. Dat heeft altijd bij ons tussen de oren gezeten. We moeten goed begrijpen wat mensen leuk vinden en echte pareltjes van reizen aanbieden. Dat heeft ertoe geleid dat er nu zeven miljoen mensen met ons op reis zijn geweest. Het doel is om dit te verdubbelen in drie jaar tijd.”

4. Wat is je grootste uitdaging tot nu toe geweest?

“Ik denk onze verre reizen. Daar hebben we de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd. We bieden nu verzorgde rondreizen aan naar bijvoorbeeld China, Cuba, Namibië, Vietnam en Sri Lanka. Daar bleek heel veel behoefte aan. Mensen zijn hiernaar op zoek, maar willen wel dat bepaalde zorgen uit handen worden genomen. Dus dat doen we. Maar het organiseren van die reizen is wel wat anders dan het aanbieden van een ‘simpele’ hotelovernachting. Zelf heb ik inmiddels twee keer zo’n reis gemaakt en ik vond het geweldig.”

5. Welke lessen wil je meegeven aan andere ondernemers?

“Ik heb echt geleerd dat als je een bedrijf opzet, je moet proberen om een hoger doel na te streven. Je moet een club maken waar mensen bij willen horen, het cijfermatige overstijgen. Een beweging creëren. Medewerkers, klanten en ook leveranciers moeten erbij willen horen. Het karakter van de oprichter is daarbij heel belangrijk. Je moet zelf voor de groepen gaan staan, een sfeer van vertrouwen creëren en met z’n allen achter de reizen staan. Vooral in de groeifase moet je daarop letten en continu het hogere doel voorhouden. Dat is niet makkelijk, maar wel heel belangrijk.”

Tijdens BusinessBoost Live op 29 november komen 10.000 ondernemers samen om de volgende stap te zetten in hun bedrijf of om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen. Te gast zijn onder andere Mo Gawdat (Google X) John de Mol (Talpa Media) en Pieter Zwart (Coolblue). Net als Symen Jansma deze avond beleven? Je kunt je tickets nu bestellen op https://businessboostlive.nl/.

BusinessBoost Live is een initiatief van ING.

Door Matthijs Rijlaarsdam