Financieel/Partnercontent
BusinessBoost Live
Gesponsord
BusinessBoost Live is hét ondernemersevent van 2017. Op 29 november dompelen 10.000 ondernemers zich onder in verhalen van topondernemers als John de Mol en Pieter Zwart. Bestel nu je tickets.

„Op mijn 5e verkocht ik al bloemen aan de buren”

Door Matthijs Rijlaarsdam

Patrick Hurenkamp richtte in 2014 samen met zijn compagnons Bart Troost en Koen Thijssen bloemenservice bloomon op. Het grote doel? “Een merk bouwen dat over de hele wereld onderdeel wordt van de lifestyle.”

1. Waarom ben je ooit gaan ondernemen?

“Dat zat er eigenlijk al van jongs af aan in. Toen ik vijf jaar was, laadde ik mijn tractortje al vol met bloemen en ging langs de deuren om ze te verkopen. Ik plukte ze van de magnoliaboom van de buurman. Helaas was die boom geen lang leven beschoren. Op de middelbare school bouwde ik voor kleine bedrijfjes websites en computers. Waarom ik uiteindelijk weer in de bloemen terecht ben gekomen? Mijn schoonfamilie zit in de bloemen. Eén zwager is kweker, een ander veredelaar. Het is een mooie sector, maar als kweker stop je veel passie in je bloemen, stuurt ze vervolgens naar de veiling en hebt geen idee hoe lang het duurt voordat een bos bij de mensen thuis op tafel staat. Dat fascineerde me en ik zag dat dat anders kon.”

2. Dat is dus bloomon geworden. Wat doen jullie anders?

“Wij maken van bloemen een lifestyle product. Weg van de ‘kiloknallers’ bij het tankstation of de supermarkt. Wij vinden dat je best bloemen voor jezelf mag kopen om ze thuis op tafel te zetten. Zo maken we het ook onder een jongere doelgroep populair. Daarnaast leveren wij de bloemen dus rechtstreeks van de kweker. Daardoor halen we een aantal schakels weg en dat scheelt zo vier dagen. Onze bloemen blijven dus veel langer op tafel staan.”

3. Wat is jullie grootste uitdaging geweest?

“Elke dag is een uitdaging. We zijn hard gegroeid, zijn nu in vijf landen actief. Dat moet je bij kunnen benen en dat vereist dat je overal bovenop blijft zitten. Worden de bloemen op tijd bezorgd? Worden er geen fouten gemaakt? Zijn de klanten tevreden? Dat is echt daily business. Je leert continu voor de volgende fase. Dat gezegd hebbende, ben ik enorm trots dat we in drie jaar tijd één miljoen bossen hebben bezorgd en dat we samenwerken met 400 kwekers.”

4. Wat is jouw beste advies voor andere ondernemers?

“Verzamel zoveel mogelijk diversiteit om je heen. Ik heb mensen in dienst die uit de bloemensector komen, maar ook mensen die uit internationale mode-industrie en uit de technische en creatieve hoek komen. Ook qua nationaliteiten is het heel divers. En alles zit bij ons door elkaar. Dat zorgt voor kruisbestuiving waardoor je uiteindelijk een beter product levert.”

Vraag 5: Welke dromen heb je nog?

“Ik wil een wereldmerk bouwen en zorgen dat bloemen overal onderdeel worden van de lifestyle, ook in Amerika en Azië. Zeg maar een soort van Apple of Nike van de bloemen. Daar zijn we nog lang niet hoor, maar het is goed om ergens een stip aan de horizon te zetten. Bloemen zijn ook Nederlands erfgoed, dus het is mooi als zo’n wereldmerk uit Nederland komt.”

Tijdens BusinessBoost Live op 29 november komen 10.000 ondernemers samen om de volgende stap te zetten in hun bedrijf of om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen. Te gast zijn onder andere Mo Gawdat (Google X) John de Mol (Talpa Media) en Pieter Zwart (Coolblue). Net als Patrick Hurenkamp deze avond beleven? Je kunt je tickets nu bestellen op https://businessboostlive.nl/.

BusinessBoost LIVE is een initiatief van ING.