Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: ANP XTRA

Een andere huisarts? Dat blijft lastig.

26 JAN 2015 Jacqueline Baardman

En toen stond de huisarts ineens met stip op 1. Maar ik betwijfel of dat een reden is om feest te vieren. Want die eerste plaats voor de huisarts is in het kwartaaloverzicht van de zorglijn van Patiëntenfederatie NPCF.

Daar kwamen tussen juni en september ruim 1000 vragen, opmerkingen of klachten binnen van patiënten en consumenten. Daarvan gingen er 139 over de huisarts en daarmee steeg de huisarts van plaats 5 op de ranglijst naar plaats 1. Een kwartaal eerder gingen 82 meldingen over de huisarts.

De hele top 5 ziet er zo uit:

  1. De huisarts
  2. Medicijnen
  3. Patiëntenrechten
  4. Zorginstellingen
  5. Zorgverzekeringen

Overstappen

En waar ging het om bij de huisarts; over de dokter zelf, over overstappen, over klachten en over (het inzien van) medische dossiers.

Wat blijkt ook? Patiënten hebben nog steeds problemen als ze van huisarts willen veranderen. Ik geef twee voorbeelden. Een vrouw in een verpleeghuis is niet tevreden met haar huisarts. Ze belt een andere praktijk en krijgt te horen dat die praktijk niet aan de beurt is om nieuwe patiënten aan te nemen.

Voorbeeld 2: "Vanaf het moment dat mijn huisarts de groepspraktijk verliet (ongeveer zeven jaar geleden), probeer ik me bij een andere praktijk in te schrijven. In mijn woonplaats is dat onmogelijk. Ze mogen me alleen accepteren als ik vanuit een andere woonplaats kom."

Daar hebben we als Patiëntenfederatie NPCF al vaker iets over gezegd. Maar het blijkt een onuitroeibare zaak te zijn.

Kom maar over 3 weken

En dan nog een vervelende klacht van een patiënt. Hij belde de huisartsenpraktijk om een afspraak te maken. Die praktijk telt drie huisartsen. De assistente vroeg of het haast had. Zo niet, dan kon de klager de eerste drie weken niet terecht. Wegens vakantietijd. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Je zou toch binnen drie dagen een afspraak moeten kunnen hebben?

Overigens kunnen klachten over en waardering van de huisarts natuurlijk ook worden doorgegeven aan ZorgkaartNederland.nl. Dan weten andere patiënten het ook.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
6.6 °C
ZW3
Beurs AEX
AEX 499.08
+ / - +1.03%
Gezondheid
E-health
Zorg&Gezin
Meer Premium