Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: .

Van het kastje naar de muur, maar wie zet thee?

30 MRT 2015 Wilna Wind

Soms is het heel vervelend om je gelijk te krijgen. Dan gaat het over mensen die tussen de wal en het schip komen. Mensen van wie je zou hopen dat ze nooit klem komen te zitten tussen de raderen van de gezondheidszorg. Maar die dat helaas wel overkomt.

Zo'n situatie herken ik nu als het gaat om mensen die te maken hebben met de veranderingen in de langdurige zorg. Zorg die eerst via de AWBZ werd verleend, maar die sinds januari is verdeeld over meer schijven. Nu moeten mensen voor huishoudelijke hulp aankloppen bij de gemeente en voor verpleging en verzorging bij de zorgverlener. Op papier is het allemaal goed geregeld, maar in de praktijk valt het flink tegen. Dat merken wij als we kijken welke meldingen er binnenkomen bij ons, Patiëntenfederatie NPCF of bij onze collega's van Ieder(in) en Per Saldo.

Te veel en te snel

Het gaat om de veranderingen in de langdurige zorg. Dat zijn er te veel en het moet te snel, hebben de gezamenlijke patiëntorganisaties vanaf dag één geroepen. Nu blijkt dat we daar helaas gelijk in gaan krijgen. Lees even mee wat voor onthutsende ervaringen mensen hebben met de veranderende zorg.

Een man belt voor zijn schoonmoeder. De thuiszorg wil geen boterhammen meer smeren en ook geen thee meer zetten. Dat valt niet onder hun taken. Schoonmoeder heeft recht op verpleging en verzorging. Haar zorgverzekeraar zegt dat thee zetten en boterhammen smeren een zaak is van de thuiszorg en niet van de zorgverzekeraar. Maar de thuiszorgorganisatie vindt dat dit onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning valt en dus een zaak is van de gemeente.

Waarom kan dit niet worden opgelost?

Je zou er om kunnen lachen en mij schieten inderdaad de tranen in de ogen. Alleen niet van het lachen, maar vanwege het kleine leed. Kan dit nou niet gewoon worden opgelost? Waarom moet iemand zo van het kastje naar de muur worden gestuurd? Hoe moeilijk is het om even een kopje thee te zetten, ook als het misschien niet tot je takenpakket hoort? En moet de kennelijke onduidelijkheid over het takenpakket nu echt worden uitgevochten over de rug van deze hulpbehoevende mevrouw?

Helaas staat ze niet alleen. Wij krijgen heel veel van zulke meldingen. Die sturen we deze week naar de staatssecretaris. Opdat ze in Den Haag ook zien wat beleid in de praktijk kan betekenen. En we blijven op de bel duwen, totdat deze problemen zijn opgelost. En de schoonmoeder een kopje krijgt, met een boterhammetje.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.3 °C
N2
Beurs AEX
AEX 527.87
+ / - -0.06%
Gezondheid
E-health
Zorg&Gezin
Meer Premium