Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
`Als je een traplift krijgt via de gemeente betaal je alleen een eigen bijdrage tot de aankoopprijs is terugbetaald. Waarom kan dat met een scootmobiel niet?`
'Als je een traplift krijgt via de gemeente betaal je alleen een eigen bijdrage tot de aankoopprijs is terugbetaald. Waarom kan dat met een scootmobiel niet?'
Foto: Peter Schoonen

In gesprek met de gemeente? Geef uw mening!

08 APR 2015 Wilna Wind

Het kan niemand zijn ontgaan. Sinds januari moeten mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben aankloppen bij een ander loket. Voor veel zaken, zoals begeleiding, dagbesteding en beschermd wonen moeten ze nu te rade gaan bij de gemeente in plaats van bij een overheidsloket.

Foto: .

Ik heb hier vorige week nog de noodklok geluid over alle zaken die dan mis kunnen gaan. Toen ging het over een mevrouw die ineens geen kopje thee meer krijgt omdat de thuishulp daar niet voor is bedoeld. Om over het boterhammetje bij de thee maar te zwijgen.

Het kan altijd erger

Maar het kan ook veel erger zijn. Dan hoor je dat mensen die een vervoermiddel lenen via de gemeente dat twee, drie keer gaan terugbetalen in de loop der jaren. Want zo gaat dat. Als je een eigen bijdrage betaalt voor hulp(middelen), gaat die door zolang je daar gebruik van maakt.

En dat is gek. Want als je thuis een traplift krijgt via de gemeente betaal je alleen een eigen bijdrage tot de aankoopprijs is terugbetaald. Waarom kan dat met een scootmobiel niet?

Hoe vaak gaat het mis?

Een aantal samenwerkende organisaties van patiënten en cliënten gaat nu kijken hoe vaak dit soort kleine én grote ongemakken voorkomen. Ook Patiëntenfederatie NPCF doet daaraan mee. Samen hebben we een digitale raadpleging opgezet. Die heet, heel toepasselijk, 'Zorg naar gemeenten: het gesprek met uw gemeente'.

Wanneer heb je zo'n gesprek? Een gesprek met de gemeente kun je krijgen als je ineens hulp nodig hebt omdat je het niet langer alleen redt. Maar het kan ook omdat je al hulp en ondersteuning krijgt, maar de aard van de hulp verandert.

Tijdens het gesprek wordt de persoonlijke situatie in kaart gebracht. Waar is ondersteuning bij nodig en wat zouden oplossingen kunnen zijn?

Wat willen we van u weten?

Iedereen die met zorg via de gemeente te maken krijgt en een gesprek heeft gehad (of nog krijgt' mag meedoen. En dan gaat het niet alleen om mensen die op de zorg zijn aangewezen, maar ook om familie, mantelzorgers, buren en anderen. Wij zijn gewoon benieuwd naar uw ervaringen.

Wij willen graag van u horen of u weet bij wie u moet zijn voor zo'n gesprek. En als u al een gesprek hebt gehad, hoe ging dat dan? Hoe was u voorbereid?

De vragenlijst kunt u via dit webadres bereiken: http://vragenlijst.dezorgvraag.nl/zorgnaargemeenten.

Overigens hoeft u niet per se via internet mee te doen, bellen kan ook. U kunt uw ervaringen telefonisch doorgeven. Dat kan op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur op telefoonnummer 0900 235 67 80 (20 cent per gesprek). Bellen kan tot 4 mei 2015.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
8.0 °C
ZW5
Beurs AEX
AEX 494.9
+ / - -0.55%
Gezondheid
E-health
Zorg&Gezin
Meer Premium