Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
`U kunt de verwijsbrief ophalen tijdens kantooruren`
'U kunt de verwijsbrief ophalen tijdens kantooruren'
Foto: ANP

Vriendelijkheid vanuit mijn oogpunt

22 OKT 2015 Dianda Veldman

Voor mij was patiëntvriendelijkheid altijd zoiets als 'het nakomen van afspraken', 'vriendelijk personeel' en 'een duidelijke uitleg over de behandeling'. Maar mijn persoonlijke voorkeuren spelen ook een belangrijke rol. Daar kwam ik laatst achter door een afspraak bij de oogarts.

Ik had last van mijn linkeroog. Op zich niet heel ernstig, maar ik moest er wel even mee naar de oogarts. Voor de oogarts moet je een verwijsbrief hebben van de huisarts. Hiervoor kun je hem tussen 08.00 en 09.00 uur 's ochtends bellen. Geen ideale tijd voor mij; dan ben ik al onderweg of aan het werk.

Ophalen tijdens kantooruren

'U kunt de verwijsbrief ophalen tijdens kantooruren', zo vertelde de assistente. Weer niet echt ideaal voor mij. Ik woon namelijk in Amsterdam, mijn huisarts zit daar ook en ik werk in Utrecht. Daarbij heb ik een vrij volle agenda.

Nu waren dit natuurlijk geen onoverkomelijke hindernissen. Ik belde even tussen mijn werkzaamheden door, mijn man haalde uiteindelijk de verwijsbrief en met m'n oog gaat het weer goed. Bovendien verliep de behandeling prima, was de uitleg helder en werden alle afspraken nagekomen. Dus een hoge patiëntvriendelijkheidsscore, toch?

Moet toch makkelijker kunnen?

Op zich verliep alles inderdaad heel patiëntvriendelijk, maar wel met een kanttekening: kon dit allemaal nou echt niet makkelijker? Of beter gezegd patiëntvriendelijker. Een vriendin vertelde mij bijvoorbeeld dat ze vrijwel nooit fysiek naar de huisarts moet voor een afspraak. 'Alles gaat online', zei ze. 'Via de mail hebben we contact.' Dat zou voor mij écht patiëntvriendelijk zijn, want dan zit je niet vast aan de vaste tijden van de zorgverlener.

'Patiëntvriendelijkheid staat voor de kwaliteit van de zorg vanuit het oogpunt van de patiënt', las ik ergens. Dé patiënt? Vrijwel iedereen is weleens patiënt en wat ik als patiëntvriendelijk ervaar, hoeft voor u helemaal niet op te gaan.

Natuurlijk zijn er normen en waarden waarvan we allemaal vinden dat ze bijdragen aan patiëntvriendelijkheid. Niemand zal een tierende zorgverlener die niet luistert als patiëntvriendelijk ervaren. Daar zijn we het waarschijnlijk snel over eens.

Maar wat is nog meer bepalend voor patiëntvriendelijkheid? Dat verschilt volgens mij per mens. Daarom mijn vraag: wat is voor ú patiëntvriendelijkheid? En welke zorgaanbieder vindt u patiëntvriendelijk?

Patiëntvriendelijkheidsprijs

Uw antwoord zie ik graag tegemoet via een waardering van uw zorgaanbieder op ZorgkaartNederland.

Doet u dit voor 16 november, dan beslist u bovendien mee wie de ZorgkaartNederland Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 wint. Dit is een publieksprijs voor meest patiëntvriendelijke ziekenhuis, kliniek, zorgverlener en meest cliëntvriendelijke verpleeg/ -verzorgingshuis.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!

lees meer over

8.1 °C
ZW5
Beurs AEX
AEX 494.9
+ / - -0.55%
Gezondheid
E-health
Zorg&Gezin
Meer Premium