• MijnBedrijf
  • Starter van de Week
  • ZZP
  • Geld & Zaken
  • Branche in beeld
  • Personeel
  • Columnisten
  • Mijn Vraag
  • Premium
Zoeken
  Zoeken met  
9.6 °C
WNW4
 
files 127
92 km.
euro95
diesel
1,819
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 12 dec 2012, 09:58

Bijna helft bedrijven gebruikt sociale media

DEN HAAG - 

Ruim 40 procent van de bedrijven met minstens tien werknemers maakt gebruik van sociale media. Van de grote bedrijven (500 of meer werknemers) communiceert driekwart via sociale media, bij kleine bedrijven (10 tot 20 werknemers) is dit 36 procent, zo blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Foto: ANP Xtra

Bedrijven in de informatie- en communicatiebranche gebruiken sociale media het meest (79 procent). Ook in de horeca is het percentage hoog (65 procent). In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner (25 procent). Bij de industrie gaat het om een op de drie bedrijven.

De meeste bedrijven gebruiken sociale media voor het imago en marketingdoeleinden (68 procent). Ruim 40 procent werft personeel, verkrijgt meningen van klanten, of werkt samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.

Voor de kleine bedrijven is samenwerking met zakenpartners een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken de netwerken vaak om personeel te werven of om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf.

Sociale netwerken als Facebook en LinkedIn zijn onder bedrijven het populairst. Ruim een op de drie heeft een account bij dergelijke netwerken. Een op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto's via websites.


Mijnbedrijf
OverGeld
DFT

Is het acceptabel om alleen 'Hollands' personeel te willen?


Verstuur