• MijnBedrijf
  • Starter van de Week
  • ZZP
  • Geld & Zaken
  • Branche in beeld
  • Personeel
  • Columnisten
  • Mijn Vraag
  • Premium
Zoeken
  Zoeken met  
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
vr 22 okt 2010, 09:52

Digitaal toonbankgesprek

door Marijke Snijder
Burgerveen - In de beleving van veel kleine zelfstandigen is uitgebreide marketing te hoog gegrepen. Ondernemers denken dat het alleen kan als je een fors budget hebt. E- mailmarketing bewijst echter dat dit niet zo hoeft te zijn.
Foto: Anko Stoffels

Sinds een jaar geldt het spamverbod en mogen ondernemers potentiële klanten en collega-ondernemers niet meer ongevraagd mailen. Toch heeft telecomtoezichthouder OPTA afgelopen maanden een recordaantal klachten over ongewenste spamberichten ontvangen: bijna 34.000, nu al een verdubbeling van het aantal in 2009.

Volgens marketeer Marc Borgers van marketingbureau Borgers&Straathof heeft de nieuwe wet weinig invloed gehad op het aantal verstuurde mails. Sterker nog, hij stelt dat het alleen maar toeneemt. "E-mail blijft een favoriet middel om met bedrijven en consumenten te communiceren."

Tegenstanders van het verbod verwachtten een jaar geleden nog dat het traditionele, zakelijke postverkeer hierdoor een impuls zou krijgen. Maar postbedrijven TNT en Sandd zagen juist helemaal geen groei. Borgers vindt dat ook logisch. "Acquisitie per post kan succesvol zijn, maar dat is wel brancheafhankelijk.Deze marketingmanier is minder doeltreffend bij impulsaankopen, maar werkt bijvoorbeeld wel goed in de autobranche. Een brochure doet in die sector wonderen." De nieuwe wet hoeft volgens Borgers geen belemmering te zijn voor e- mailmarketing in het kleinbedrijf. Toch gebruiken detailhandelaars deze vorm nog veel te weinig. "Winkeliers zijn per definitie ondernemers die hun klanten écht kennen. Een slager weet precies waar de klant op zit te wachten, daarvan moet hij gebruikmaken."

Verleiden

Via e- mailmarketing kunnen ondernemers (potentiële) klanten op de hoogte brengen van nieuwe producten of aanbiedingen en op die manier verleiden naar de winkel te komen. Maar de mailontvanger moet daar eerst toestemming voor hebben gegeven. Dat is te realiseren door gebruik te maken van bestaande contactmomenten. "Een winkelier zou een kleurplatenactie kunnen organiseren en de winnaar via e-mail bekendmaken. Als een slager dan ook nog om een geboortedatum vraagt, kan hij de klant specifieke aanbiedingen doen als de verjaardag in aantocht is. Een winkelier kan het toonbankpraatje per mail voortzetten, want een e-mail is goed te personaliseren."

Zelfstandigen leggen het vaak af tegen de grote ketens, maar de geboden service is hun troef. "Zo kunnen garagehouders hun klanten via de mail herinneren aan de naderende apk-datum."

Een bezwaar is dat marketing veel tijd en geld kost, maar dat hoeft niet. "Onlangs sprak ik een truffelteler die online zijn waren verkoopt. Op dat moment stond er op zijn website dat het truffelseizoen voorbij was en dat de klant later maar moest terugkomen. Ik adviseerde hem een e-mail aan zijn klanten te sturen als de truffel weer verkrijgbaar is. Dit soort e-mails kost weinig, maar de klant krijgt er wel een goed gevoel van en komt terug."


Mijnbedrijf
OverGeld
DFT

Is het acceptabel om alleen 'Hollands' personeel te willen?


Verstuur