Nieuws

’Sollicitatie wordt eerlijker dankzij slimme computer’

Door Martijn Klerks

Mede-oprichter van Seedlink Technology Rina Joosten-Rabou: „Iemand afwijzen op z’n cv of eerste indruk is oneerlijk en werkt niet.”

Mede-oprichter van Seedlink Technology Rina Joosten-Rabou: „Iemand afwijzen op z’n cv of eerste indruk is oneerlijk en werkt niet.”

Amaury Miller

Amsterdam - Zolang mensen over cv’s moeten oordelen, blijft solliciteren een kwestie van smaak en dus oneerlijk. Met die gedachte komt Seedlink, een Chinees bedrijf dat computers de eerste selectie laat maken, naar Europa. Grote namen als Danone, Accenture, L’Oréal en Deloitte zijn al overstag.

Mede-oprichter van Seedlink Technology Rina Joosten-Rabou: „Iemand afwijzen op z’n cv of eerste indruk is oneerlijk en werkt niet.”

Mede-oprichter van Seedlink Technology Rina Joosten-Rabou: „Iemand afwijzen op z’n cv of eerste indruk is oneerlijk en werkt niet.”

Amaury Miller

Aan enthousiasme geen gebrek bij mede-oprichter en chief commercial officer Rina Joosten-Rabou. „Net heb ik nog geluncht met twee hoogleraren”, zegt de geboren Limburgse „We zijn voorlopers op dit gebied, heel spannend.”

Wat is dat gebied?

„Dat is het gebruik van kunstmatige intelligentie bij sollicitatieprocessen. Wij maken van solliciteren een soort blind audition. Iemand op gesprek uitnodigen op basis van een cv, of iemand afwijzen vanwege een eerste indruk: dat is niet alleen oneerlijk – denk aan iemands achternaam, of leeftijd – het werkt ook niet. Na een goed, professioneel sollicitatiegesprek kun je nauwelijks weten of iemand een match is. Een cv is zelfs op geen enkele manier – geen enkele! – een goede voorspeller. Wij laten kandidaten online drie vragen beantwoorden. De computer vergelijkt de antwoorden met die van succesvolle werknemers binnen het bedrijf. Die score voorspelt voor 85% of iemand bij een functie past en succesvol zal zijn.”

Hoe kijkt uw systeem naar een sollicitant?

„Die kijkt naar taal. Taal wordt onbewust in onze hersenen gemaakt, dus zegt het heel veel over hoe je denkt, hoe je gedrag is, of je groeipotentie hebt. Daar kun je niet mee valsspelen – ik kan honderden academische studies aanwijzen die dat aantonen. En eerlijk gezegd maakt het niet eens uit welke vragen je stelt. Als ik aan jou vraag hoe jij elke ochtend koffie zet, dan geeft het antwoord net zo veel informatie over jou, als wanneer ik zou vragen hoe jij de omzet van een bedrijf wil laten groeien. Maar we stellen inhoudelijke vragen, om dat de hr-wereld dat eenmaal gewend is.”

Schrikt dat niet af – computer says no?

„Dat moet niet afschrikken, integendeel! Nu kijkt een hr-medewerker naar wat je gestudeerd hebt, en waar. Als dat geen topopleiding is, kom je op de stapel afvallers. Met dit systeem word je beoordeeld als individu, niet als iemand uit de categorie goede of slechte universiteit.”

Wat biedt de toekomst?

„Solliciteren blijft volgens mij een menselijk aspect houden – vind ik het leuk om met jou te werken? Maar die vraag kun je dan wel stellen over iemand die door de computer al is aangewezen als zeer waarschijnlijk succesvol. En wat onszelf betreft: we willen dit jaar groeien van 35 naar honderd medewerkers, en naar een omzet van $10 miljoen.”