Nieuws/Nieuws

Nederlandse Energie Maatschappij: Groene stroom is niet groen

De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) biechtte dinsdag in paginagrote advertenties in een aantal kranten op te sjoemelen met groene stroom. Niet alleen trekt de NLE zelf het boetekleed aan, ook beweert de energieleverancier dat concurrenten eveneens de klant voorliegen.

Groene stroom is vaak helemaal niet groen, staat in de advertentie met de kop 'Jokkebrokken'. „In Nederland wordt niet eens genoeg groene stroom opgewekt om te leveren aan iedereen die daar om gevraagd heeft.” Ook zouden energieleveranciers „hun grijze stroom groen” maken door bepaalde certificaten „bijvoorbeeld in Noorwegen te kopen bij waterkrachtcentrales”.

 

Eneco: 'Niets nieuws'

Volgens concurrent Eneco is dit verhaal echter niets nieuws onder de zon. Groene stroom kan in de praktijk alleen nog maar aangeboden worden met certificaten, erkent ook een zegsman van Nuon in een reactie. Elektriciteit uit het stopcontact is altijd een mengeling van stroom die is opgewekt uit aardgas, kolen, wind of een andere energiebron.

„De stroom die bij de buurman uit de muur komt is precies hetzelfde als die van jou, ook als je een contract voor groene stroom hebt”, bevestigt de Consumentenbond. De bond raadt consumenten daarom aan erop te letten hoeveel procent van de omzet een energiebedrijf investeert in duurzame energiebronnen.

Als een bedrijf bijvoorbeeld veel certificaten uit Noorwegen koopt, dan wordt daarmee geen nieuwe groene productiecapaciteit gecreëerd. Bij investeringen in de aanleg van windmolenparken, zonnepanelen en biomassacentrales is dat wel het geval, aldus de Consumentenbond.

 

'Nooit bereidheid gezien tot meer schone stroom'

Ook in de Tweede Kamer heeft de advertentie de aandacht getrokken. Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks noemde in het radioprogramma Goedemorgen Nederland de NLE „gewoon een prijsvechter” die klanten van andere maatschappijen wil lokken. „NLE is nog nooit bezig geweest om samen met andere energiebedrijven meer schone stroom te realiseren.”

Het ministerie van Economische Zaken zegt in een reactie dat het van belang is dat energiebedrijven op een begrijpelijke en transparante manier communiceren met hun klanten. „Het is goed dat een van de energiebedrijven dat vandaag bepleit”, luidt het oordeel van het departement.

Volgens NLE-directeur Harald Swinkels heeft zijn energiebedrijf de advertenties geplaatst om „de publieke geheimen rond de energiemarkt te duiden. Onze klanten hebben steeds meer behoefte aan het eerlijke verhaal. De roep om transparantie is de laatste jaren snel toegenomen.”