Nieuws

GRENSVERLEGGER Chainels bevordert onderlinge communicatie

Platform voor winkelgebieden

Door Sophie Zimmerman

Willem Buijs hoopt het Chainels platform binnenkort internationaal uit te rollen.

Willem Buijs hoopt het Chainels platform binnenkort internationaal uit te rollen.

FOTO ROEL DIJKSTRA

ROTTERDAM - Een besloten platform waarop ondernemers binnen een bepaald winkelgebied elkaar kunnen bereiken. Met dat concept hebben de oprichters van Chainels al heel veel retailers in Nederland blij gemaakt, en datzelfde hopen ze binnenkort ook buiten onze landsgrenzen te doen.

Willem Buijs hoopt het Chainels platform binnenkort internationaal uit te rollen.

Willem Buijs hoopt het Chainels platform binnenkort internationaal uit te rollen.

FOTO ROEL DIJKSTRA

„Er zijn op dit moment ongeveer zestig winkelgebieden die ons platform gebruiken”, vertelt mede-oprichter Willem Buijs. „Dat zijn ruim 10.000 ondernemers wiens onderlinge communicatie via onze tool verloopt.” Klanten van Chainels zijn onder meer De 9 Straatjes in Amsterdam, de Koopgoot in Rotterdam maar bijvoorbeeld ook de binnenstad van steden als Arnhem en Tilburg.

Chainels verzorgt een website en een app waar alleen ondernemers uit een bepaald winkelgebied of winkelcentrum zich bij aan kunnen sluiten. Via dit platform, waar ook nieuwsbrieven en email aan gekoppeld zijn, kunnen zij vervolgens heel makkelijk met elkaar communiceren. „Daar blijkt veel behoefte aan bij winkeliers, maar ook bij bijvoorbeeld vastgoedbeheerders, marketingbureaus en beveiligingsbedrijven. Zij kunnen nu met één muisklik alle betrokken partijen bereiken”, legt Buijs uit. „Onze online tool versterkt de offline community en samenwerking. Als je niet met elkaar kan communiceren, krijg je maar moeilijk projecten van de grond.”

Buijs runt het bedrijf met drie mede-oprichters: Erwin Buckers, Sander Verseput en Vincent Koeman. Ze begonnen eind 2013 met een commercieel platform voor lokaal zakendoen in Delft, waar ze ook studeerden. „Het idee was om bijvoorbeeld de lokale bakker te koppelen aan de lokale accountant, maar dit concept groeide niet organisch, we moesten er heel erg aan trekken.” Vanuit verschillende winkeliersverenigingen bleek er meer vraag naar een besloten communicatieplatform voor ondernemers onderling dan naar een open community, en zo is Chainels ontstaan.

„De afgelopen jaren hebben we veel gesleuteld aan ons product”, vertelt Buijs. „Zo hadden we eerst een bredere focus, waarbij we ons bijvoorbeeld ook richtten op brancheverenigingen en bedrijfsverzamelgebouwen. We kwamen er echter achter dat in winkelgebieden de behoefte het grootst was en besloten ons daarom voorlopig alleen op retail te focussen.”

Die beslissing heeft de ondernemers geen windeieren gelegd. Hun onderneming groeit niet alleen gestaag in Nederland, ook vanuit het buitenland wordt veel interesse getoond in het concept. „We zijn, samen met één van onze partners, in gesprek om binnenkort te starten met een winkelcentrum in Duitsland”, deelt Buijs. Ook na het bereiken van de finale van de internationale MIPIM Startup Competition in Cannes vorige maand, kwam er veel interesse uit andere landen.

„In principe is ons product natuurlijk vrij gemakkelijk over de grens uit te rollen”, denken de ondernemers. Daar springen ze dan ook op in. „Vanaf volgende week komt de Engelse versie van ons platform online en de Duitse en Franse variant volgen binnenkort. We verwachten dat we daar snel aan de slag kunnen.”