Nieuws

Doe-het-zelf-boekingssite Gigstarter

Livemuziek toegankelijker

— null

Door Jessica Numann

Vlnr: Mark Teisman , Paul De Kuyper , Tom van der Velpen en Erik de Kuyper.

Vlnr: Mark Teisman , Paul De Kuyper , Tom van der Velpen en Erik de Kuyper.

AMAURY MILLER

Amsterdam - Marktplaats voor muzikanten Gigstarter mag straks hopelijk een heleboel flamenco-artiesten aan haar ’stal’ toevoegen. De ondernemers verwachten veel van hun lancering op het Spaanse web en hopen uiteindelijk heel Europa te gaan bedienen.

Vlnr: Mark Teisman , Paul De Kuyper , Tom van der Velpen en Erik de Kuyper.

Vlnr: Mark Teisman , Paul De Kuyper , Tom van der Velpen en Erik de Kuyper.

AMAURY MILLER

Op doe-het-zelf-boekingssite Gigstarter kan iedereen een band, dj of soloartiest boeken. Paul de Kuyper richtte het platform in 2013 op met schoolvriend en bandgenoot Julio Pijnappel. „Het viel ons op dat programmeurs soms moeite hadden om een betaalbare line-up te regelen met acts die bij elkaar passen. Een folkloreband na een ruige punksessie werkt niet”, vertelt de oprichter en bassist/zanger van de band Nootmuskaat. De heren wilden een platform opzetten waar iedereen profielen kan bekijken en artiesten kan boeken. Ze brengen opdrachtgever en artiest direct in contact met elkaar en vragen geen commissie: „Want onze missie is livemuziek toegankelijk en laagdrempelig maken.”

Maar er moet natuurlijk ook geld worden verdiend, en dat doet Gigstarter via zogeheten pro-accounts: artiesten zijn beter vindbaar met een completer profiel, krijgen meer recensies en de mogelijkheid om te reageren op oproepjes. Inmiddels hebben 1300 Nederlandse artiesten een profiel. Pijnappel is inmiddels niet meer dagelijks betrokken. Sinds twee jaar is Mark Teisman verantwoordelijk voor de it en Tom van der Velpen is via een stage als marketeer aan boord gekomen.

Eind september lanceerde Gigstarter in Spanje. De Kuyper betrok zijn broer Erik bij het platform om daarbij te helpen. „Omdat onze moeder Spaanse is, hebben wij er een deel van onze jeugd doorgebracht. We hebben daar een flink netwerk en de culturele drempel is laag. Daarbij is Spanje een land van livemuziek, dus we verwachten veel vraag!” Die visie lijkt te kloppen: twee maanden na de lancering groeit het artiestenbestand al lekker. „Onze focus ligt nu op het aantrekken van de artiesten, vanaf december gaan we ons op klanten richten.”

Als Spanje staat, wil Gigstarter meer Europese landen gaan bestormen en kan er uiteindelijk internationale uitwisseling gaan plaatsvinden. „Dit is ook interessant voor de ’gevestigde artiest’, die nu vaak afhankelijk is van de mensen om zich heen”, vertelt De Kuyper. „Dat verschilt wel per genre: popmuzikanten hebben vaak een heel management om zich heen.”

In Nederland heeft Gigstarter sinds 2015 ruim 2300 offerteaanvragen met een marktwaarde van ruim 700.000 euro gegenereerd. „Boekingskantoren zijn over het algemeen niet blij als ze over ons horen, maar draaien vaak bij als we uitleggen dat zij het platform juist als middel kunnen gebruiken. Wij nemen boekingskantoren werk uit handen zodat zij zich op andere zaken, zoals marketing, kunnen richten.”

Door Jessica Numann